AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.602

När började M5 E39 tillverkas?

Har tittat runt lite o hittade en M5 med erstzulassung så tidigt som januari -98, Länk , alltså borde bilen vara tillverkad december -97 rimligtvis. Enligt realoem.com började tillverkningen så tidigt som oktober -97...Har 2 frågor...första är varför det finns så få -98:or (verkar som om tillverkning tog fart först med årsmodell -99), o den andra är när BMW började tillverka de sk "-99":orna...är det samma bryt som för övriga modeller (dvs september) eller låg det i detta fall tidgare eller senare?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En snabb koll på realoem visar som du säger att den första tillverkades 10/97 men det var bara en bil. Den med nästföljande chassinr tillverkades 01/98 och sedan en till 02/98. Fram t o m 08/98 var 63 bilar tillverkade. 09/98 tillverkades sedan 42 st och 10/98 tillverkades 131 st. Detta under förutsättning att alla chassinummer användes...

Gissar att modellåret 1999 började gälla 09/98. Vet att det finns en M5 som annonseras på Blocket som -99 men som tillverkades 07/98 och togs i trafik tidigt 08/98.

Hittar Stephan735i tråden så har han säkert mer detaljerade svar...

___
//Ulf
Ok...Vet du av vilken anledning det är så få tillverkade t.o.m med augusti -98?Förserie bilar?Produktions problem?Eller vad?
Att det står 1/98 betyder inte att den är uttagen då utan så skriver dom som inte orkar detaljera vad det verkligen är typ EZ 22/11-98, denna bil är INTE uttagen 1/98=) på mobile eller autoscout måste du skriva något och då blir det enklast med 1, ingen blir sur för att bilen är yngre, en Svensk hade skrivit 1/99 vissa Tyskar skulle också gjort det.

Förseriebilar är vad dom bilar Ulf skriver om, för intern bruk, fotografering, drar man ut utrustningslistor kan man säkert identifiera dessa bilar från bilderna.

Jag säger det igen, årsmodellbytet för BMW är INTE självskrivet för september, exempelvis är även dom först tillverkade 540i E39 byggda mars-95 klassade som 96: or enligt SBP/VV som fått uppgifterna från BMW, hur det ligger till med M5 E39 vet jag inte och spelar inte så stor roll eftersom dom är för unga för att få årsmodell annat än i undantagsfall eller på grund av fel från SBP/VV.

Stephan
Stephan735i: Ok...GJ15062 är alltså en förseriebil som enligt VV har "fordonsår 2001" men kan alltså lika gärna vara en -98a som en -99a? Eller är det mer korrekt att säga att det är en förseriebil "utan årsmodell"?
za
55
zabotec
M5 E39 -01
Jag lånar tråden lite.
Jag har en e39 M5a med regnummer: SEL872
Det skall vara en 2001a men det står årsmodell 2000 på vägverket. Vilket ska man lita på egentligen?
Zabotec: Gå in på Länk och skriv in ditt chassie nr: då får du upp tillverkningsdatumen på din bil.
zabotec: Enligt ditt chassienr (och realoem.com) är bilen tillverkad i december -00, alltså en -01a!
za
55
zabotec
M5 E39 -01
okej.. ja den är tillverkad i december -00 men räknas som en 01 ändå? Blev lite fundersam eftersom det står årsmodell -00 på vägverkets hemsida.. Men då det ska vara en 2001a.
Dawwe; Jag skulle gissa att den precis som förserie 540i är av den nya årsmodellen, altså en 99: a, det jag menade var att för dig som köpare/ägare (om du är intresserad av den) inte spelar någon roll vad den klassas som, men en 2001: a är det absolut INTE, där har VV/SBP gjort fel, självklart har BMW satt en årsmodell på den, men ingen har något större intresse att ta fram den, du får nog trycka på rejält för att lyckas.

SEL872/GJ21021 tillverkad Dec-2000, uttagen 2001-01-16 levererad av Eriksson & Månsson i Kristianstad till en köpare i Karlstad är 2001: a till årsmodell och uttag, men tillverkad 2000 och det är det senare som VV menar med fordonsår 2000, i Tyskland skulle den klassas som 01: a på grund av uttaget, mycket möjligt att man får argumentera mot försäkringsbolag om det skulle bli en inlösningssituation på grund av klassningen (en importbil uttagen året efter den är tillverkad skulle ha klassningen 2001) exempel; M5 E39 RZX*** tillverkad nov-1999 uttagen 2000-04-07 i trafik i Sverige första gången 2000-12-22 den är klassad som fordonsår 2000 men är som sagt tillverkad 1999=)

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

zabotec: vägverket använder inte uttrycket "årsmodell" utan har uppfunnit ett eget begrepp som heter "fordonsår". Jag var ganska övertygad om att detta motsvarade det år bilen var satt i trafik första gången men i ditt fall verkar det alltså vara taget från det år bilen är tillverkad.

När det gäller bilen dom Dawwe syftar på så har det nog skett ett misstag med fordonsår i samband med registreringen för på vägverkets sida finns även uppgifter om att denna var uttagen i sitt hemland i augusti 1998.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.