|
|
|
|---|---|
|
e39 99 med regnsensor Mina torkare började stanna en liten bit på vägen upp istf "nere under huven". I början hände det bara ibland, men samtidigt verkade det som om regnsensorn slutade fungera. Det händer inget längre när jag ändrar känsligheten för regnsensorn heller, dvs torkarna gör inte det obligatoriska svepet då man ändrar. Torkarna parkerar i det "övre läget" vare sig jag sätter den i regnsensorläge eller OFF. Är det någon som känner igen symptomet och vet vad jag ska göra?? | |
|
låter som reläfel tycker jag __ Bilblogg: Länk |
|
|
Funkar torkarna som de ska i övrigt? Låter nästan som att den skulle ha släppt från motoraxeln och vridit sig lite grann. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Nej, lossnat från motoraxeln har den inte gjort - från början hände det bara ibland, men alltid ihop med att regnsensorfunktionen försvann! |
|
|
Torkarreläet. Hade samma problem på min E39 och efter reläbytet som stannade de där de skulle. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Typisk felbild för reläfel i första hand som ovan säger. ///MVH Hasso Länk |
| Finns mekar tips på hur man åtgärdar detta om jag inte missminner mig | |
| Tack, alla engagerade BMW-ägare! Nu, när jag har facit, ska jag testa BMW-verkstans åsikter. Man ska aldrig åka in på en verkstad utan att veta varför... | |
| BMW-verkstan hade annan åsikt: Relä osannolikt men det kollar vi först... Troligare med torkarmotor, som man gärna byter. Hasso mfl, var sitter reläerna till torkarna på en e39? | |
|
Här finns symptomet beskrivet: Länk Här finns en fix beskriven Länk |
|
| Ett sista inlägg - tack alla som höll på att det var reläet. Jag fick vänta tills det var en lite mer lyhörd kundmottagare på verkstan. Han gick med på att kolla reläet innan byte av drivmekaniken. Och det var ju så - och det kostade bara 400 kr istf 4100 kr... | |
|
Bra att du stod på dig. Felet finns beskrivet i flera trådar, brända reläkontakter till torkarmotorn är inte helt ovanligt. Istf för byte kan man öppna reläet och putsa till kontakterna, det syns direkt vilken av de två som är bränd/oxiderad. På E39 sitter reläet i framkant inne i e-boxen som finns under höger kupéluftfilter i motorrummet. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.