|
|
|
|---|---|
|
Jag har drabbats 2 ggr i helgen av att bilen inte vill starta. Den bara klickar. Jag har laddat batteriet, BMW original, i 13 timmar med en 6 ampsladdare. Mätte spänningen i morse till 12.27 volt. När bilen startas så laddar generatorn 13.97 volt. Detta borde väl indikera att batteriet är dåligt? Om det är generatorn, borde inte batterilampan lysa på instrumentpanelen? 13.97 från generatorn, det låter väl OK, eller? Visst ska jag testa med att köpa ett nytt batteri, vet inte hur gammalt det som sitter i är. Bilen är en -98. Men frågan är väl igentligen om generatorn verkar OK. /J | |
| Det låter som ett dåligt batteri, ja. Om du inte åker en halvmil år gången med stolvärme och elbakruta m.m. förstås.. | |
|
Blien går i princip bara korta sträckor. En halvmil kan nog faktiskt stämma ganska bra när du sger det. Och, visst, defroster har vi ju kört en del sista tiden... Stolsvärme, sån lyx? Nej du :-) /J |
|
|
Tips om du vill köpa ny batteri, det var billigast på BMW, jag köpte en 90A som kostade ca 1400:- efter 10% BMW CS Rabat. M3 E30Länk |
|
| har exakt samma problem, tänkte köpa batteri på biltema, 600 kr | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
hej, kan det vara sämre med att ha batteriet i skuffen? kallare där? batteriet tar sämre emot laddning? |
|
Problemet är de korta körningarna, batteriet hinner aldrig laddas upp, och så småningom har man tagit ut mera än man laddar in, ingen startkraft osv. Att man har förbrukare igång efter start spelar ingen roll, generatorn i t.ex E39 pressar lätt ut 80-140A och det skall till en hel del innan man överskrider detta så att batteriet töms under körning. Har man bara rätt laddspänning, runt 13,8V eller lite över när generatorn snurrar så är bilen OK. Återstår batteriet som givetvis kan falla för åldersstrecket men prova först med laddning under minst 24 timmar. Även när allt är OK så bör man ibland köra en hjälpladdning så att batteriet inte hamnar nära urladdad status, det har man igen i längre livslängd. Batteriet i skuffen medför en del fördelar. Bättre viktfördelning och mindre temperaturväxlingar bl.a. Låg tempperatur minskar visserligen kapaciteten, men så är det ju även framme i motorrummet. Betydligt värre är den höga tempen som alltid råder under huven när man kör och i synnerhet när man stannat efter körning. Så snart man förbrukar eller laddar normalt så sker en liten men välgörande självuppvärmning inne i batteriet, även i värsta vinterkylan. Mest plus för batteri i skuffen faktiskt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.