AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.507

Bästa vxlåds olja samt bakaxel olja?

Ti
608
TimS
325i -88
Tjena

Jo det är dags att byta och har du fått höra att Redline MTL är den bättre oljan i växelådan, stämmer det?

Och sen har jag då lamell diff som jag tänkte fylla på med Castrol saf-xj med LS tillsats

195kr litern är vad jag får betala ungefär? är det värt pengarna?

finns det ngt bättre alternativ?

Mvh Timmy
E3
1.828
E36
USA bilar
Varför inte ha RedLine i bakaxeln också?

Du kommer ju förmodligen inte att byta olja igen, så vad spelar 200:- för roll? Det handlar om ett byte och små volymer, finns väl ingen anledning att ens fundera?
Ti
608
TimS
325i -88
jag kan liksom inte olja.

men vadå är redline mtl den bästa oljan som funkar både i bakaxeln och i växelådan?
E3
1.828
E36
USA bilar
Nej, inte samma olja i axeln som i lådan, MTL i lådan och deras 75/90 i axeln
Förresten, det finns ju 2 alternativ till lådan, vissa ska ha en ATF olja
Ti
608
TimS
325i -88
hur vet jag då vad jag skall ha?

vem pratar jag med? jag kan juh åka till bmw o fråga om rekommedationer men jag vill ha erfarenhet.

eller ialf väldigt bra olja.

Du säger att Redlines bakaxel olja är bättre än castrols saf xj?
E3
1.828
E36
USA bilar
Jag håller RedLines produkter för transmission högt, helt klart
Du bör ha en klisterlapp på växellådan, vid påf.pluggen, på den står vilken olja du ska ha, dessutom färgkodad, men det finns alternativ utan lapp, och den kan även ha ramlat av.. så visst är det lurigt
En väg är att få ut en del olja ur lådan, är den röd och "doftlös" är det ATF, luktar det mer och är segare då är det en GL4 eller liknande
Ti
608
TimS
325i -88
förutsatt att ägaren innan hällde i. ngn kan juh ha sagt att han skall hälla i atf även om han inte behövde det.
och klisterlappen som sitter på låndan (om det sitter en där) är isåfall från -88?

jag vill veta vad just min växelåda vill ha. det är en vanligt getrag låda från 325ik -88.

såhär svårt kan det inte vara?
E3
1.828
E36
USA bilar
Ja.. så här svårt kan det vara! Klisterlappen är en skitdålig ide, men så är det!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Sitter sällan några klisterlappar på e30 lådorna.

Getrag 260 (ex. M20B25) skall ha en vanlig GL-4 växellådsolja alternativt kan ATF olja användas.
Motorolja bör undvikas men går om den har API-SG kvalitet, viskositet SAE-30 i så fall.

Använt Redline MTL och Castrol SMX-S med gott resultat.
ATF olja ger gärna lite mer rassel ifrån de redan skramlande lådorna...

Getrag 265 (ex. S14, M30) lådorna får absolut inte ha ATF i sig, de ska ha en GL-4 olja, exempelvis Mobil SHC 630.

Tips är att köpa ny bottenplugg hos BMW med inbyggd magnet.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Kan bidra med mina erfarenheter av olja i E30.

Hade getrag 260 i min förra 325a och den saknade klisterlapp. Bytte först till en GL-4 olja men tyckte att den blev svårväxlad. Fick oljan som rekommendation på BMW så jag trodde det skulle vara ok. Luktade inge vidare heller den oljan.

Tömde ur den och sköljde rent med någon liter ATF. Sen fyllde jag på med ny å fräsch ATF. Var som en dröm att växla efter bytet och märkte inte att det skulle vara något negativt med den oljan iaf. Tyst var den med.

Bakaxeln körde jag med Castrols SAF-XJ för diff med LSD. Funkade kanon iaf. Den var i bra skick så den lät inget speciellt. Diffen jag har på bimmern nu viner ganska rejält trots oljebyte.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Finns olika sorter av växellådsolja likt andra oljor, GL-4 är bara en klassning att en olja klarar en viss belastning (eg. har en viss mängd EP-additiv i sig).
GL-1 saknar EP-additiv och GL-5 är den högsta klassningen även om vissa tillverkare har skrivit GL-6 på sina flaskor.

Två olika oljor med GL-4 klassning kan alltså upplevas helt olika i en växellåda trots att de har samma klassning.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.