AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.059

328i e46 låter illa från generator, har konstig tomgång

ze
76
zetterberg
318ik -87 e30
320i sedan -85 e30
325i cab -89 e30 m50
330i Touring -01 e46
Har nyligen köpt en 328i e46 -98.

Hade precis blivit servad när jag köpte den, Inspection II där nästan allt ska ha blivit kollat, Nya remmar och allt sånt förutom en spännrulle till generator remmen, och själva remmen till ac:n. (dom hade tydligen inte de på lager på autowåx, karlstad)

Upptäckte andra dagen som ägare av bilen att den lät illa ungefär som en fläktrem/generatorrem var slut. Så jag åkte in till bmw o handlade ny spänrulle och ny ac rem, antog att de va spännrullen som va helslut då dom anmärkt på den på servicen, att den va glapp. Åkte hem o bytte o allt va tyst.. I en dag. Sen samma ljud igen.
Dagen efter lade bilen av när den stod på tomgång (Jag var inomhus och hörde inte att den la av), sen kom jag ut efter 2minuter o bilen var tvärdöd, bara klickade när ja vred på nyckeln så jag förstod jag att batteriet dragits ur. Kollade upp batteriet vilket visade sej vara i dåligt skick, så jag tänkte att de kanske är så dåligt så generatorn mår dåligt av att hela tiden försöka ladda ett slut batteri, därav de konstiga ljudet.

Köpte ett nytt batteri, monterade det och sen va bilen tyst igen, i 2 dagar :(
Sen samma ljud igen..

Men det låter inte jämt, inte varje dag, kan bli tyst av att man stänger av motorn och sen startar den igen.

Tomgången är också lite konstig fortfarande, ligger perfekt men sen sjunker jättelågt i nån sekund ibland. Går jättefint i motorn annars, nya longlife stift och ny olja när den servades.

Kan det vara generatorn som är slut? Om man lyssnar under huven så kommer ljudet från den sidan, helt klart. inte nån ac pump eller nåt som låter. Kan tillägga att det är inte nån laddnings lampa som lyser i bilen eller så..

Ska ställa undan bilen för vinterförvaring nu, men är mycket tacksam för svar som kan leda till en tyst och skön sommar -08

MVH Peter Zetterberg
Vi
5
Vigge
328i touring -00
Det med tomgången kan vara en kamaxel givare.. Hade nyligen det på min 328 och den gjorde någon dipp på tomgången ibland. Detta verkar vara "slitvaror" och givaren till insugs sida kostar ca 700:- om jag inte minns fel och på firma med jobb något under 2000:-.. Säkrast gör du att plugga in en felsökning som oftast visar denna felkod

Inget ras, ingen gas
För mycket gas, bara ras
Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
Hej.. lyfter tråden...

zetterberg: fick du någon ordning på ditt generatorljud någon gång?

ingen annan som vet vad detta fenomen kan bero på?

Jag har nämligen samma problem, innan vinterförvaring så uppstod ljudet då och då, kanske var 20de start och slutade alltid genom att man stängde av bilen o sedan startade den igen som zetterberg oxå beskriver.

men nu efter påställning igen så är ljudet mer konstant, något med rem och eller hjul, har bytt det nedre spännhjulet, det övre fanns inget att anmärka på, men jag vill få det till att antingen slirar remmen liiiiite på generatoraxeln eller så är det något galet i generatorn, batteriet är fräscht dock kanske lite urladdat pga vinterförvaringen, dock startar bilen alltid. inget utdraget eller slitet batteri...

någon som har någon idé?
ze
76
zetterberg
318ik -87 e30
320i sedan -85 e30
325i cab -89 e30 m50
330i Touring -01 e46
Tjena, nej jag fick inte ordning på det , bilen såldes och priset blev lite billigare pga felet..

Hoppas du får till det, skriv gärna här hur du går till väga!

//Zetterberg
Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
tänkte bara meddela att i mitt fall löste sig allt genom att ja bytte även det övre "spännhjulet/rullen" trots att inget glapp fanns i lagret.

felet/ljudet uppstod endast när de va torrt o varmt ute (mer än +12 o sol)

felsökte genom att när ja hade "skrik-ljudet" spruta lite 556 i bakkant på det övre hjulet när bilen gick på tomgång. efter sådär 0,1 sekund slutade skriket och ungefär 2 timmar senare hade jag köpt ett nytt spännhjul/rulle på bmw och bytt detta.

visade sig att den gamla rullen/hjulet snurrade VÄLDIGT lätt (drygt 16000mil) och den nya var väldigt stum o fin. slitagedel som antagligen va sliten även om inte lagret glappade(som på det nedre hjulet).

Allt snurrar tyst och fint nu fortfarande trots många varma o soliga dagar. kört 3 veckor nu sedan ja bytte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.