|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt en BMW 518i -95, svsåld och 14000 mil och fullservad. Problem: Vid kallstart hostar och hopparmotorn först vid 4-500 varv per minut. Desto varmare motorn blir desto högre blir tomgången för att tillslut stabilisera sig på ca 800 varv/min, när tempmätaren har kommit till överkant på den blåa märkningen. Sen går det bara att gasa upp ytterst lite innan motorn börjar bubbla igen. Ju varmare motorn blir ju högre varv kan man ha på motorn. När tempen efter ca 5 min segat sig upp till normal arbetstemperatur och möjligt motorvarv segat sig upp till 2000 varv/min, så går det plötsligt att köra hur bra som helst. Man kan stänga av motorn och starta igen utan några som helst problem. Tills temperaturen gått ner igen. Felsökning: Köpte i tron om att lufmassemätaren var fel, men så verkat inte vara fallet, eftersom urkoppling inte gör någon skillnad vid gaspådrag. Motorn bara bubblar när man försöker gasa. Ända skillnaden är att tomgången blir något högre, ca 1000 varv/min. Läste även av med verkstadsdator imorse och den varnar för luftmassemäteren och för knackcensorn. Eftersom det inte gick att gasa vid kall motor, trots att luftmassemäteren var urkopplad utgår jag från att det inte är det som är felet. Har haft mycket hjälp tidigare från detta forum, men nu har jag inte lyckats hitta svaret på detta problem. Hoppas på guidning från nån som har haft samma problem med sin M43 motor. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Verkar som kallstartsregleringen inte funkar, kolla tempgivaren så den inte är trasig så ger varmt temp signal till DME hela tiden. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Hasso och tack för ditt svar. Är det nån av de här tempgivarna du har i åtanke, nr 11 eller 13 på bilden? Länk Om det inte är tempgivarn, kan det vara så illa att DME:n är paj? |
|
|
Kollade upp med tidigare ägeren och han hade nyss bytt tempgivaren som sitter precis under insugskanalerna (har en bild om nån är intresserad) men problemet hade inte blivit bättre. Var och kollade av datorn imorse igen. Idag varnade först knacksensorn (mellan cylinder 1 och 2) och sen luftmassemätaren. Fick förklarat att knacksensorn stryper tändningen när den varnar för knack. Känns som en trolig orsak att knack sensorn är trasig. När jag kör och motorn är kall så är det stört omöjligt att komma över ett visst varvtal. Det blir tvärnit så hela bilen hoppar. Detta givna varvtal ökar som sagt med tempen, men imorse hade jag full temp efter 4 minuter men det gick inte att varva normalt förrän efter 7-8 minuter. Ska söka lite om knacksensorer på forumet och se vad jag kommer fram till. Det som talar mot knacksensorn är att min BMW mekaniker aldrig bytt en knacksensor på de 15 år han arbetat med BMW... Nån som gett sig på att byta en knacksensor? Svårt? |
|
|
Aj, aj Verkar ha köpt en spökbil. Gjorde lite mer efterforskningar och det visar sig att en mycket välrenomerad verkstad (enligt detta forum) har lagt ner en hel arbetsvecka på att byta delar på min bil utan att lyckas hitta felet och gett upp. Likadan bil som fungerat har stått bredvid och i princip allt har bytts. Ex: Lambda sond Katalysator Avgassystem Tändsstift Tändkablar Knacksensor Luftmassemätare, LMM Spjäll Tempsensorer Motorstyrningskablar Vevaxelgivare Kamaxelgivare etc... Shit, tror jag ger upp.... /mr B |
|
|
Hej! Låter som kabelfel eller kanske styrdon? De felkoderna som du får kan häröra från felaktig insprutning. Prova köra till en BOSCH verkstad för felsökning, dom brukar kunna det bättre än andra verkstäder. Med ett osciloscop och lite klurighet borde det väl inte vara så svårt att hitta. Mvh Jonas (Fd bilelktriker, Bosch) |
|
|
Hej 480mogge och tack för tipset. Ringde Bosch nu på morgonen. Dom hade en kille som var duktig på bilel som eventuellt kunde ta sig an bilen, men först den 11 december. Har bokat tiden, men är lite osäker. Tror du BOSCH verkstan kan hitta nåt som inte tidigare BMW verkstaden har hittat? Känns inte helt självklart att börja lasta in pengar i felsökning när tidigare ägaren lagt ner motsvarande 20-30 000 kr på samma sak, utan att lyckas.... /mr B |
|
|
Pratade med Boschverkstaden och dom gav ett bra intryck. Dom lyssnade på bilen och ansåg att den inte fick tillräckligt med soppa, och hade många teorier. Han lovade att kolla om hans instrument kunde få upp alla kurvor som behövs för effektiv felsökning. Annars skulle han avbryta sökandet. Ska testa att dra ur knacksensorn ikväll och sen blir det att kolla tempmätarn som Hasso tipsade om, om jag kan hitta rätt i tempgivardjungeln. |
|
|
Drog ur knacksensorerna - ingen skillnad Drog ur LMM igen - ingen skillnad Var sitter tempgivaren? |
|
| Håller tummarna för att Bosch ska hitta felet idag. Annars ger jag upp och säljer.... :( | |
|
Good news and bad news... De bra nyheterna är att nya fel hittats, som kan vara lösningen på problemet. De dåliga nyheterna är priset... * Vakumventil kortis * Tändkablar slut * Tändstift svarta (beror troligtvis av det övre problemen) Vakum ventil 500 :- Tändstift ?? Tändkablar 2000 :- Felsökning och övrigt arbete 3000 :- Håller tummarna att bilen ska gå bra igen på fredag.... |
|
|
Svarta tändstift tyder på för mycket soppa, eller dålig tändning - så de kanske fixar det...? Mvh |
|
| En ny tändspole kanske behövs eller är det spolar på varje tändstift som på M50? | |
|
Inga delar leverarade, så ingen bil i helgen.... :( Ska var en gemensam tändspole om jag förstått det hela och ni har säkert rätt. En olycka kommer sällan ensam... |
|
|
Bytte vakumventil, tändstift och tändkablar på Boschverkstadens inrådan i söndags, utan någon skillnad. Så nu har jag gett upp med tanke på de 40 h förre ägaren la ner på felsökning på verkstad. Det enda jag kan bidra med till nästa som har detta problem är ovan nämnda diskussion och följande tips om fel, som jag fått på vägen. Kallstartsmotorn Kallstartsventil KamaxelgivareTomgångsrelä Igensatt avgasrör Spricka i topplocket Nåt elektriskt eller mekaniskt (Nähä... ;) ) Insugs membran Sålde bilen till ett gäng Ryssar sent igår kväll på export, lite spännande att se hur om man får tillbaka några regskyltar så småningom, men det är en annan historia. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.