AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.270

Relä bakrutedefroster e 61

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Bakrutedefroster har slutat fungera. Säkring och kablar är hela. Någon som vet om något av reläerna i säkringsboxarna går till bakrutan och i så fall vilket?
Na
39
Namaki
M3 e46 cab
Har samma problem på min bil. Några tips?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Kolla på denna sida för elschema.

Länk
Fr
17
Fred73
X3 20dA F25-11
335dAT M-sport E91-10
523iAT E39-00

Har samma problem på min. I mitt fall är det kabelbrott vid genomföringen till bagageluckan. Tänkte fixa detta i kväll...återkommer.
I fallet med Touring så bör man alltid börja med att kolla kablaget som går ut vid gångjärnen, en notorisk felkälla på dessa modeller.
Det händer ibland att kondens och fukt som ofta förekommer på och runt bakrutan vid temperaturväxlingar osv, skapar oxid i anslutningarna till värmetrådarna. Man får lossa lite på inredningen vid sidorna på rutan för att kolla detta. Inte sällan får man kraftiga radiostörningar också i samband med oxiderade anslutningar, trots att värmen ibland fortfarande funkar.

FP
Na
39
Namaki
M3 e46 cab
Tack för alla svar!
Blir kul att se hur det går Fred.
Microswitchen till glasrutan har nu lagt av också.
Något samband?
Fr
17
Fred73
X3 20dA F25-11
335dAT M-sport E91-10
523iAT E39-00

Lödde igår ihop kabeln som var av, när jag sedan provade defrostern tyckte jag inte att jag kände någon direkt värme i slingorna :(
Men när jag åkte till jobbet imorse så satte jag på defrostern bara för att dubbelkolla och då verkade det som att det blev lite ränder...bakrutan var bara lite blöt. Jag får kolla mer när det är lite is på rutan.
Namaki, det låter troligt att du också har kabelbrott. För mig var nästan alla kablar mer eller mindre skadade och 3 kablar helt av(höger backljus, vänster skyltbelysning och defostern). Det är ju skandal att det är så dålig kvalitet på kablar/genomföringar. Detta är ju ett typiskt konstruktionsfel, men BMW verkar ju inte vilja ta något ansvar.
Man känner knappast värmen med handen, isf hade det inte varit så bra. Glasrutans massa är så stor att värmen försvinner ut i denna osv, det räcker med några graders höjning för att is och imma skall försvinna.
Visst är det illa att kablaget inte håller. Man får nog blanda in flera bilar än BMW i sammanhanget, många har samma problem, tyvärr.
Man borde välja bättre material, pvc-isolerade kablar blir hårda i kyla och plasten spricker lätt.

FP
andas på slingorna om ni vill kontrollera dem, ett litet tips bara...
MVH
Na
39
Namaki
M3 e46 cab
Fred
Gick du in igenom bakhögtalaren eller var kablarna av på ett annat ställe?
Skulle uppskatta om du beskrev lite vilken väg du tog :)
Har en hel ledig helg för en gångs skull så tänkte passa på innan det blir riktigt kallt.
Fr
17
Fred73
X3 20dA F25-11
335dAT M-sport E91-10
523iAT E39-00

Namaki
Ja jag gick in genom bakhögtalarna, enligt denna guide Länk
Det finns fyra genomföringar, i mitt fall var det kabelbrott i tre av dom...
Kabeln som var av till defostern var av i genomföringen näst längst till vänster, men jag tror det går en näst längst till höger också, det är dom lite grövre kablarna. Kabelbrottet syntes om man lös in med en ficklampa. Jag fick ta loss bakspoilern och lossa kablarna där för att kunna få tillräckligt med kabel för att kunna dra kabelbrottet till högtalaren.
Lycka till!
Na
39
Namaki
M3 e46 cab
Tack Fred. Blir ut i garaget ikväll.
En fråga till. Behöver man få upp bakrutan för att lyckas?
Isåfall hur får man upp den manuellt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.