AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
760

kan jag lita på tempmätaren?

au
362
audidriver
540iAT -97
hej allihop!
det är så att min vattentempmätare inte går upp till mitten som den ska utan ligger oftast nära det blåa, och jag antar att det är termostaten som är kass, så den har jag tänkt att byta i vår (bilen är vinteravställd).
Men om termostaten är kass så kan jag väl fortfarande lita på att mätaren funkar och visar rätt temp, så inte bilen går varm och kokar eller nåt? Den är väl styrd av en givare? Det kan inte vara så att det är givaren det är fel på?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det kan vara givaren, men det kan också vara termostaten. Du kan inte veta förrän du har bytt den ena, så börja med termostaten. Det är mycket troligare att en termostat säger upp sig än att givaren ger fel värden.

__
Bilblogg:
Länk
audidriver: Var tempen lika låg i somras när det var varmt ute? Det är rätt vanligt att tempmeätaren tar en "tur" neråt på dessa bilar när det börjar bli kallare ute...Jag har tex bytt termostat o allt annat som har med kylningen att göra (utom givaren då). Sommartid ligger tempen bergfast "rakt upp", på höstkanten så dippar den till vänster mot det blåa men som mest ungefär till första strecket till vänster om "rakt upp"...Nu har jag ios som kallast kört min bil i nollgradigt väder...I vart fall så är tempen 100% OK i mitt fall det enda som kankse kanske kan va knas e givaren, men det tror jag inte på då den står "rätt" sommartid...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har samma problem med tempmäteren i bilen som inte går upp till mitten, om man inte kör statskörning. Har bytt givare + termostat + kylare men bilen tar tyvärr numera 0.88l/mil mot 0.68l/mil tidigare vilket är mycket irriterande för jag köpte min 318 just pga att få billig bensinräkning.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
FRIFART:
Om din förbrukning gått upp från 0,68 till 0,88 nu på sistone, kanske det kan bero på att du kör på tungrullande vinterdäck + att du gör många kallstarter? Lite extra luft i däcken och konsekvent användande av motorvärmare gör susen i så fall!
Visa användare
22
pål
M535i -87 518is-88
En motor som inte körs i normal arbetstemperatur (för kall) drar mer bränsle...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.