|
|
|
|---|---|
|
Hej på Er, Jag har en fråga till 320 -06-07 touring ägare. Jag har varit och provkört en 320 touring -07 men pga. all trafik kunde inte jag testa den riktigt som jag vill. Jag bilar till södra Europa varje sommar genom Tyskland och jag behöver en stabil och tyst bil vid 150-170 km/tim. Det kunde jag som sagt inte testa här på de svenska vägarna dels pga. mycket trafik i helgen dels pga. lagen. Därför behöver jag hjälp från er som äger 320 touring av nyare modellen -06, -07 att berätta för mig hur den beter sig vid de hastigheterna. Jag vet att den inte kan jämföras med 5-serie eftersom 3-serie är mindre bil och lite bulligare vid de hastigheter men jag tänkte eftersom detta är en kombi så kanske det är inga problem med den. Jag var egentligen ute efter en 520 -04 men när jag såg att för nästan samma peng kan jag få en 320 -07 touring med alla dess garantier och fri service osv. så har jag tänkt om. Plus att vi kommer att ha tillökning i familjen nästa år så kanske kombi passar bättre. Tänkte jag rätt nu? En annan sak som jag blev lite besviken på BMW. En 320 -07 touring har inte farthållare som standard!! Jag var nästa 100% säker att det var standard på de nyare BMW bilar. Sen när säljare berättade för mig att de nyare BMW bilar inte längre har farthållare inbyggt i ratten. Inte någon av modellerna eller paket. Detta dock kan gälla bara 3-serie! Är lite osäker. Någon som vet om det gäller 5-serie också? tacksamm för alla svar //Adde | |
| Nyare 3-serien har inte farthållaren i ratten utan en separat spak påvänster sida. | |
|
Farthållaren är borttagen från ratten och ersatt av en spak under blinkerspaken. Mycket bättre enligt mig och dom flesta verkar överrens om att den nya är behagligare. Farthållaren finns när du väljer comfortpaketet, vilket i princip dom flesta bilar utrustas med. Skulle någon bil sakna detta är det någon som har missat mycket väsentligt. Angående ljudnivån på autobahnfart så visst, den är bra. 5-serien är bättre. Om du med tillökning menar att ni redan har ett barn och väntar en till skulle jag överväga 5-serien. Vi har nyligen blivit 3 och jag tycker tyvärr att vår kärra är lite trång. Skillnaden till 5-serie är ganska stor trots allt. Det funkar för oss med nuvarande och jag är skitnöjd med den. Dock tror jag att jag kanske hade gått på en 5-serie om jag hade valt så här i efterhand. Inte säkert men troligare. |
|
|
Jag har kört ganska många mil med en sådan. (320dt) och tycker den är ganska tyst. Dock har jag ej testat den i högre farter. Det jag kan tänka mig drar ner betyget är RFT-däcken. Med vanliga däck så går ljudnivån ner + att stabiliteten ökar en hel del. Med originaldäcken spårar den också en hel del vilket är jobbigt om man ska köra länge på dåliga motorvägar. I övrigt tycker jag 3-serien är en klockren bil med mycket körglädje. BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
ANDERS: med 5-serie tänkte jag på 520 sedan inte touring....vi har inga barn...det blir vårt första.... |
|
| Ok, är valet mellan 5-sedan och 3-touring skulle jag välja den senare helt klart. Visserligen åker man bättre i 5-serien och bagaget är ungefär lika stort men det blir ändå lättare att lasta i 3-touring vill jag påstå. | |
|
och vad tycker ni om det att jag ändrade mig...är det bättre "deal" med 320 -07 touring... "Jag var egentligen ute efter en 520 -04 men när jag såg att för nästan samma peng kan jag få en 320 -07 touring med alla dess garantier och fri service osv. så har jag tänkt om. Plus att vi kommer att ha tillökning i familjen nästa år så kanske kombi passar bättre. Tänkte jag rätt nu?" |
|
|
Har kört 6000mil med min 320touring -06. Trevlig bil men jag tycker vägljudet är högt, sen kan det bero på Mpaket och Runflat däcken. Se till att slippa Bridgestones potenza däck, hårda och bullriga. Blir som någon skrev nästan ohälsosamt spåriga. Annars måste jag säga att bilen är den bästa jag ägt. Inte ett problem och mkt trevlig att köra. Köp ;) Hatar folk som stjäl |
|
|
Bridsgstones Potenza RFT, som satt på min 330i-06, var hårda, bullriga och spåriga. När jag bytte till Potenze icke-RFT blev bilen mycket komfortablare, låg ljudnivå, ingen spårighet och följsammare över ojämnheter. Men det sägs att den nyaste generationen av RFT är bättre. |
|
|
Jag upplever inte mina RFT som speciellet högljudda eller hårda och spåriga. Min bil hämtades ut Juli i år, vet inte om den är försedd med en "senare" generation däck. Allt är väl relativt men min jämföresle är främst mot 17 och 18" originalhjul utan RFT. |
|
| Anders S., troligen har din bil en uppsättning däck av senaste generation. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.