|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag köpte mig en bmw 525 -89a för ca 1 månad sedan för att använda till att köra till jobbet. Jag har ca 7-8km dit så det har blivit många smårundor med bilen. När jag i fredags skulle köra hem märkte jag att det inte kom någon värme i kupen. Tempmätaren visade att jag hade nått arbetstempraturen så värmen borde komma när som hellst. Jag fortsatta att köra en stund för att se om värmen skulle komma men den kom inte. Dagen efter skulle jag ta bilen men när jag hade kört ca 1 mil så gick tempmätare upp över arbetstempraturen och jag fick stanna. Jag provade att byta termostat utan resultat. Jag lossade två slangen från kylaren och spolade i den ena med högtryckstvätt tills vatten forsade ut genom den andra. Efter det fäste jag slangarna i kylaren och lossade en från termostathuset och en från ett rör bakom fläkten och spolade genom kylaren. Inget stopp där heller. Nu misstänker jag att jag får byta vattenpump men skulle även vilja ha lite tips på vad jag kan testa om inte en ny vattenpump skulle hjälpa. | |
|
symptomen låter som om du har en luftficka i kylsystemet det var väl nåt konstruktionsfel som gör det väldigt svårt att lufta kylsystemet på tidiga 520-525. tror där finns mycket skrivet om detta så sök i forumet så hittar du säkert mvh kim |
|
| Det låter som luft i systemet(sitter det inte en luftningsventil vid termostat huset?) men det kan vara ventilen som öppnar till värmepaketet också som lagt av(om du blivit av med den höga motortempen) annars som du skriver kan det vara v-pumpen. | |
|
Det kan även vara en spricka i termostathuset alternavit termostaten som är trasig. |
|
| Jag har ju provat byta termostaten. Det kan inte vara fläktkopplingen som har blivit dålig då? När jag avluftar systemet är det precis som att luften aldrig tar slut. Några förslag på vad jag kan göra? | |
| Det var mindre bra! Då låter det nästan som att du har en spricka i toppen alt trasig topplockspackning eller? Fläktkopplingen orsakar iallefall inte att det blir luft i kylsystemet. | |
|
Har samma problem med min 520 90:a. Har någon slags av luft ficka jag med och det är ett helvete att bli av med den. jag ska lämna min till verkstaden. så slipper man få sinne på alla tusen tips man får om att lufta. |
|
| Jag är nästan hundra på att toppen är okej. Bilen tappar ej orken, oljan ser okej ut och likaså avgaserna. Nej jag skulle behöva prata med någon som har lyckats lösa det här problemet. | |
|
Jag vet att jag hade ett helvete när jag luftade ur min 12v efter kamremsbyte. Tyvärr är det mkt tålamod som gäller. Jag läste även mektidset här på forumet och enligt det kunde man fylla på även någonstans vid termostathuset. |
|
|
Jag kan tillägga att jag hade redan gett upp när jag lyckades få ur det sista. |
|
| Japp jag läste också det meckartipset. Imorgon ska jag skaffa en ny vattenpump och på fredag då jag är ledig ska jag sätta in den nya pumpen och se om jag lyckas lufta. Bara till att be till Gud. | |
|
hade du två st blindbultar på termostathuset? jag har för mig att jag fyllde vatten på så sätt aför att fylla bakom termostaten. När jag luftade så luftade jag som vanligt och när jag inte tyckate att jag fick ur mer luft så körde en liten bit ca 1km och luftade mer. Och så forsatte jag tills jag fick värme i värmepaketet. |
|
| ha äntligen har jag fått min bil bärjad till verkstaden. det ska bli spännande att se vad som var felet. kommer nartuligt vis skriva in det här så folk kan få mer hjlp av det. | |
| När du bytte termostaten, bytte du även termostathuset ? Annars har du säkert din källa till luftintag där ... | |
|
Idde. Menar du att du fyllde på vatten i expansionskärlet och även genom avluftningshålet i termostaten och luftade genom avluftningshålet på expansionskärlet? Bytte aldrig termostathus, kanske kan vara det. Får se på fredag hur det går. D_C du får gärna skicka ett PM till mig när du vet vad felet är. |
|
| Ja jag ska skiva felet de lovar jag. Mvh D_C | |
| Punkarjocke. Det var så jag gjorde tillsist. | |
|
tjena, hur blev det med din bil??? var och tittade på en 525-89 som har liknande problem. enligt killen går bilen varm efter han bytt vattenpump, dessutom kommer det ingen värme. han sa att han luftade en gång då kom det skit mycket luft. men det blev inte bra ändå. vet inte om jag ska köpa den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.