AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.032

Varför så billig 540?

Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
Vet inte om ja har dålig koll på prisbild men denna måste väl finnas något fel på den var ju väldigt billig väl ? Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Billig vet jag inte om den är. Men absolut prisvärd :)

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
Ok fel av mig då, men om man tittar på andra som gått minst lika långt så kostar dom betydligt mer
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Även om skick och mil ser väldigt bra ut på detta ex så är det nog svårt att sälja den mycket dyrare om man vill bli av med den inom rimlig tid

Tycker den var dyr... ser visserligen fin ut men om det finns ju mer än 15´ st på blocket som är betydligt billigare. Visst, man får vad man betalar för, men det betyder ju inte per automatik att alla 540 för mellan 20-30 är skrot.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En 540 är ingen billig bil att försöka återställa till fint skick. Det är mycket billigare att köpa en dyr men fin 540 än att köpa en halvdan och rusta upp.

__
Bilblogg:
Länk
Jabbal; Jag önskar att du köper en av dom för mellan 20-30 och sedan skriver bilblogg om ditt ägande, självklart kommer jag förbi och så kan vi jämför skick med till exempel... Länk min 540 i sämst skick behöver det läggas ca 25tkr + mycket arbete för att få den i reperestativt skick och då kommer den ändå vara på en lägre nivå än vad den i länken är (det är helt enkelt omöjligt att få en bil som sjunkit under en viss nivå upp till supernivån).

Dom allra flesta Svenskar har en skrämmande låg nivå på sitt bilunderhåll, hur många tvättar på insidan av dörrarna? Tar bort smutsen i hjulhusen? (med skurborste) Hur många undviker att sparka upp dörrarna för att slippa få skomärken på dörrpanelerna?

Jag har fått nog av all misskötsel, det är ledsamt att se, så snälla ta hand om era bilar!!

Mvh Stephan
Tja, köper man första bästa 540 för 25´ får man säkert problem. Men är man om sig och kring sig, letar och prutar.. ja då går det såklart.

Självklart får man inte en bil i nyskick, men samtidigt är det ju inte alla som vill ha det heller, utan man nöjer sig med en bil som ser bra ut, och som går bra. "Bättre bruksskick" helt enkelt. Är sedan målet att renovera upp den i toppskick, ja då blir det ju dyrt, men det gäller ju liksom alla bilar. Man kan köpa den perfekta sommarbilen för en viss summa, och vara hur nöjd som helst med den, och köra några få sommarmil. Eller så köper man samma modell för halva pengen, servar och kör, och får en bil som ser likadan ut på fem meters håll. Skall man sedan börja byta allt som inte är i nyskick blir man fattig, men måste man verkligen göra det om man bara vill ha en kul bil att slita på?

540 är ju naturligtvis en typ av bil som generellt går långt, men det betyder ju inte att bilar med relativt låga mil är värda hur mycket som helst. Ser fortfarande inget som säger att bilen i första inlägget är speciellt billig, snarare tvärt om. Även om den ser väldigt, väldigt trevlig ut.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Stephan 735i, å andra sidan kan man jämföra din finaste 540 med en ny bil och sedan räkna på vad det skulle kosta att få din bil i absolut nyskick... då framstår den nya bilen som ett fynd!

Lite hårddraget men det jag vill säga är att man med fördel köper så fin bil man vill ha och kanske småfixar lite men att höja skicket flera snäpp är sällan ekonomiskt försvarbart oavsett prisklass.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är stor skillnad på hur en frisk, välvårdad och påkostad 540 är att köra jämfört med en i bruksskick för runt 25 - 30.

__
Bilblogg:
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Mugge visst är det rätt det du skriver.

Men är det lika stor skillnad på en frisk välvårdad 540 för 30' och en i bruksskick för 30'?

Pris och skick har ett visst samband men att automatisk konstatera att billiga bilar är dåliga och dyra är fina är att förenkla det ganska kraftigt.

Oftast bra att betala extra för en fin bil men ännu bättre att leta reda på en fin bil med realtivt lågt pris!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Blir bilen inte såld, så är den för dyr...enkelt!

Mvh Janne.
Så har man alltså en 540, då tycker man att den aktuella bilen är vettigt prissatt, och om man inte har en, ja då tycker man att den är för dyr.

Prisskillnaden på en bra bil och en dålig bil är sällan speciellt stor... trist för den som har en bra bil men så är det faktiskt.

Vad gäller bilen det pratas om finns det flera saker som gör att jag misstänker att den kan bli svårsåld:
-ingen speciell utrustning, ej indvidual, automat etc.
-ej orginalskick, om än hyfsat nära
-ej speciellt lågt miltal

... så vem skall köpa den? Entusiasten vill ha en bil med få ägare, och varför inte svensksåld. Gasaren har inget emot bruksskick så länge den går bra och betalar gärna därför halva priset, eller går upp femton tusen och får en E39 540.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jabal, jag kan ju meddela att jag för min 540iA betalade något i de krokarna (köpte i aug) och då har den gått längre och har lite bättre utrustning, men framförallt så har den varit ordentligt påkostad av tidigare ägare. Och då var jag inte ensam om att vilja köpa bilen, det fanns 3 andra som ville ha den. Grejen är att det kostar att fixa till smågrejer. Under de 200 första milen med min 540i så hade jag kostat på den ungefär 6000 kr i delar och då står jag för allt arbete själv.

Jag har inte sett den aktuella bilen, men en fin och frisk 540i går att sälja för de pengarna, det gäller bara att marknadsföra bilen på ett bra sätt, bra annons och så vidare.

Den som är ute efter en fin bil intresserar sig inte för en 540 E39 för 60 000 kr. Två helt olika målgrupper.

__
Bilblogg:
Länk
Nyckeln till 540köp (och köp av andra muskelbilar för den delen) är att utnyttja den låga efterfrågan till att "lura" marknadsmekanismen och få en bil i fint skick till lågt pris eftersom säljaren helt enkelt inte få förväntad mängd pengar. Omvänt som säljare försöker man "lura" marknadsmekanismen att man har en bil som står ut från mängden, trots att ytterst få har koll på skicket på konkurrerande liknande bilar till salu.

Hursomhelt lycka till med ditt 540 sökeri. Kom ihåg att man får ofta mindre än man betalar för om man inte ser upp!

Björn B; Va kul du försökte va då=) jämför du då med 540i/6 E60? Då är mina tre finaste billigare=) Men även om dom inte vore det ska man tåla E60: is utseende (det gör inte jag) att skriva så hade jag inte förväntat mig av dig, men kan du få BMW att sälja BJ12814 till mig så förlåter jag dig=) Länk
Länk representerade E34 i samlingsbilden över alla generationer av 5serie när E60 presenterades 2003, bilderna är tagna (gissar jag) hos Mobile Tradition.

Man kan alltid ha tur och lyckas köpa en fin bil av någon som inte vet vad den säljer, självklart men att räkna med det, ja då blir man med 99% utan bil, tid är också pengar det glömmer många och hur mycket är det värt att "hazzel" för att få ner det uppfattat höga priset, räkna även på dessa faktorer så blir den till synes billiga bilen dyr i slutändan, varför köper annars så pass många bil hos handlare? Det är ju en förlustaffär utan dess like och för dom som kommer åt en guldgruva för bra affärer, en 540i/6 E39-96 med slut koppling såldes till en anställd hos en handlare för 15tkr!! Jag har sett den bilen, ej detaljgranskat men såg helt Ok ut, byt koppling och sätt ut den för 55tkr och den är såld över dan = 25-35tkr i vinst, beroende på om svänghjulet har gått och hur mycket man gör själv.

Mvh Stephan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det absolut skottsäkraste sättet att hitta en fin BMW är att köpa en av en BMW-entusiast likt Herrn som postar själv eller andra i tråden (ingen nämnd, ingen glömd:)) som gillar att leka bilfabrik med allehanda fordon. Infiltrerar någon illvillig bilköpare BMW C S under något år så kan han ge sig på att alla möjliga fina bilar kikar fram bland medlemmar som inte fick jobba på bilfabrik och gör både en kulturgärning i att bevara fordon samt faktiskt gör ett miljöarbete då nya bilar tar av naturens resurser för att tillverka. Även de mest belevade och sansade av medlemmar får lokala knäpp-perioder och då säljs det en och annan bil:))

Att för att sysselsätta sig köpa ett vrak och iordningställa det är däremot lite krångligare.

Vad säger Ni som är berörda, skall vi skramla till en skrotningspott så vi blir av med lite lågprisade lik på marknaden och kan börja spekulera i våra vagnar:))

Mvh
Asken
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Stephan, givetvis vet jag att man inte kan stövla in hos bilhandlaren och köpa en ny e34 idag. (håller med dig om att e34:ans design är klart trevligare än e60 men det är lite OT och en smaksak)

Men om du istället läser hela mitt inlägg och fokuserar på själva poängen så framkommer det förhoppningsvis att jag menar att det nästan alltid lönar sig att köpa en så pass fin bil som man vill ha och anser sig ha råd till jämfört med alternativet att försöka rusta upp en bil. (nu menar jag inte lite småfix eller att med rätt kunskaper/kontakter laga en defekt eller lätt krockskadad bil)

Vidare anser jag att prisskillnaden mellan fina bilar och mindre fina bilar är mindre än den kanske borde vara. Detta kan man utnyttja då man köper bil genom att försöka hitta en riktigt fin bil och sedan se till att inte betala för mycket.

Om det är värt jobbet eller inte? Ja det beror på hur pass effektiv man är i sitt letande i, hur man värderar sin tid samt hur kul man tycker det är att leta bil. Personligen tycker jag det är ganska kul att läsa bilannonser och timpenningen blir vanligtvis relativt hög.
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Bilens slutpris kommer hamna på mellan 30-35k när ägaren inser att man får en skapligt fräsh för dom pengarna.Tyvärr står inte 540ia över 40k längre visst säkert finns det ngn som inte har koll på markanden & ger mer än 35k men siste idioten är ju inte född ännu heter det ju.

Har haft många 540ia under 2 år nu.Då man köper dom så rätt & är fruktansvärt lättprutade
produce1; Ja ja vilken inställning du har då... Ingen mening att diskutera med dig så tro vad du vill, god jul på dig!!

BjörnB; Vi verkar ju ha samma åsikt/grundtanke bara olika sätt att utrycka den, i Sverige är skillnaden alltför liten men utomlands är den större = annonsera och sälj fina bilar på export om det saknas Svenskar som uppskattar fina exemplar=)

Mvh Stephan
pr
296
produce1
540/6 touring-95
stephan735i:

Handlar inte om inställning utan hur marknaden generellt ser ut vilket du bör vara fullt medveten om.

Kanske lite klumpigt skrivet men om jag trampa på ömma tår ber jag om ursäkt.

Visst finns det regeln som utgör undantaget men det tror jag knappast bilen i tråden kommer utgöra iaf då den inte verkar så speciell i mina ögon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.