AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.176

BMW-utökning i familjen: E36 eller E30?

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Nu var det dags för lill-brorsan att ta körkort strax, och han är såld på BMW efter att ha övat lite med min bil!!=) Han är sugen på e36 coupe 318i eller 320i men vi har även kollat lite på E30, men han fastnade för e36 coupe med M-pkt. Jag vill gärna hävda att E30 är tuffare! Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av 3-serien tänkte jag höra med er som kör dom vad ni tycker:
Vad kostar dom att äga?
Förbrukning och driftskostnad?
Svagheter?
Mest körglädje?!
Importbil?
Någon speciell årsmodell eller motor man ska passa sig för, eller kolla extra noga på något kanske?
Han vill ha en rolig och pålitlig bil som inte är alltför för dyr att hålla i drift.

Visst är en E30 läcker, men man får nästan betala mer för en fräsch E30 än en fräsch E36 idag. De flesta E30 har tyvärr mött rostdöden. Finns ett mycket större urval med E36 på marknaden, särskilt efter den massiva import av BMW som skett de senaste åren. Visst finns det fina E30 kvar men de börjar mer och mer bli samlarbilar.

Jag hade gått på en E36 om det hade varit min första bil. Den är dessutom mycket krocksäkrare än en E30. Du är väl rädd om din lillebror. =)

Som förståndig vuxen vill jag rekommendera de lite motorsvagare modellerna till en nybörjare, men man vet ju hur man själv var i den åldern, så en 325 eller 328 ger väldigt mycket körglädje. Även 323 med 170 Hk är en trevlig maskin. Den är ju något lättare än din 525 och absolut inte tröttare. 320 är en ganska sävlig skapelse, jag anser det bättre då att gå på en 318iS som är lättare och bara 10 Hk mindre.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Om det var jag som skulle välja hade valet varit enkelt. E30 är betydligt roligare. Men om du tänker på din lillebror så är det som Fredrik M säger, E36 är mer krocksäker än E30.
Försäkringen är dock inget E36 har som fördel. Min 325 E36 kostar lika mycket som båda mina E30 tillsammans. Kanske han kan titta på E34? De är billigare än E36 i inköp och förmodligen även i försäkringskostnad. De ser ju inte direkt illa ut heller.

Svar enligt mig:
Vad kostar dom att äga?
E30 är billigare.

Förbrukning och driftskostnad?
E36 är nog inte lika törstig (modernare maskiner). Annars är det rätt driftsäkra bilar båda modellerna. Låga reparationskostnader har då jag haft i alla fall.

Svagheter?
E30 rostar, det är ju ändå en 80-talsbil. Det finns dock undantag.
E36 vet jag inte direkt några. De rostar ju de med fast inte i lika stor omfattning.

Mest körglädje?!
E30

Importbil?
Gör nog detsamma på dessa modeller. Om man vill ha rumpvärme och halvljusautomatik kanske man ska undvika importer som inte blivit konverterade.

Årsmodell?
E30 efter 1988 är "nya" modellen av E30 och ser väl enligt mig bättre ut än <1987.

Ett tips, kolla begagnatguiderna här på sidan också.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Håller med i säkerhetsaspekten, E36 är betydligt bättre.
E30 hade jag inte vågat köra runt i.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Tackar för bra utförliga svar! =)
Verkar som att e36 lämpar sig bättre som förstabil, trots försäkringskostnaden. Har kollat runt lite på olika f-bolag och det är ju nästan löjligt vilken kostnad för en såpass gammal modell! Men det får man väl ta=(
Krocksäkerheten är såklart viktigt också, och jag antar att en e36 är tillräckligt körglad, när han tycker att min tyngre e34 är så förbaskat skojig!
Fast en e34 är inget alternativ för han är helsåld på en coupe.
Sen ska jag se till att autopower får ännu en medlem=)

(Nu har jag istället gått och blivit sugen på en
E30 när man kollat lite på dom...)

riktigt bra och snabba svar av spacco och Fredrik M! Vill bara tillågga en sak: läs begagnatguiden och sök runt i forumet på vad man ska tänka på vid köp av bilarna i fråga. Det finns många slutkörda bilar av alla de modellerna. Det är värt mödan att kräla under bilen och kolla alla bussningar, bromsrör, rostlagningar osv.
menar Fredrik M och JohanE...
No
160
Nobby
523i -96
Jag vet inte om krocksäkerheten i E36 är så mycket att hurra för Länk
såg ut som om instumentbrädan trycktes bak duktigt mot passageraren, och framhjulet med. Undrar hur samma test med e30 hade blivit?
Ku
4
Kurre_Kul
323i (E30) -85
E30 helt klart!
OK, visst är krocksäkerheten något lägre, men den är mycket snyggare, mycket roligare och mycket mera förstabil. Om man skulle göra nån buckla eller så blir man inte lika sur och ledsen om man har en gammal förstabil heller. För krocka gör man. Oftast inom ett par år (även om det är en liten dunk bara)
Dessutom är E30 lättare att skruva på enligt min uppfattning, om han skulle vilja det.
-E30 E30 E30-

..Humlor kan inte heller flyga..

BMW 323i (E30) -85
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Samma test med en E30 hade förmodligen gått lite värre..
Det står att framdörrarna gick att öppna på E36 efter krocken, vilket är bra, för det kan man inte göra med en erkänt säker Volvo från samma årsmodeller vilket blir typ 940 då. Har sett tester på det.
Har E30 krockkuddar??
Har lusläst modellguiden och begagnatguiden och det står att det gick att få som standard på -93.
Men det lutar starkt åt E36 för det verkar lättare att hitta en lämplig bil.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
E36 är ingen höjdare säkerhetsmässigt.
Men om E36 har ett svagt krockskydd så har E30 katastrofalt uselt skydd.

Jag skulle som fler skribenter redan skrivit tveklöst välja E36 som är en mycket bättre och
säkrare bil på det flesta områden.
Man får tänka på att vagnparken är mycket modernare idag. Således skulle jag inte vilja
att MIN lillebror krockade med en modern bil sittandes i min gamla E30.
E36 står sig bättre (dock inte bra) i krock mot modernare konstruktioner.
Dessutom är den bättre på vinterväg än E30.

/L

Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
hur många av er har smällt båda bilarna i verkligheten? jag smällde min förra E30 is riktigt duktigt, såpass duktigt att det ingen ide att försöka ens förklara för att ingen skulle tro på mig..

jag tror inte den ena är bättre än den andra, det måste ju hänga på omständigheter, fart, vinkel, etc..

jag frontade min i hög hastighet in i ett vägräcke, resultat=mesta av fronten+ vänster stötdämpartorn flyttade sig bakåt.

jag då?

jag klev ur bilen utan en skråma. kunde till o med köra den några meter så att den inte stog i vägen. slutligen drog jag hem den med en annan bil.

älskar E30´n... :)

mvh

Mvh:Jani (Team FF Survival)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Självklart beror utgången av en smäll på de omständigheter du skriver men om man har samma "fart, vinkel, etc.." i de båda modellerna så är det mer troligt att E36 klarar sig bättre än E30. D.v.s. med samma förutsättningar så är E36an säkrare. Nyare bil, lite mer säkerhetstänkande helt enkelt.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
härligt att han är såld på bmw. det har jag också vart sen barnsben. jag har ägt e30 och äger e36 för tillfället. e30:n var en 316i sedan -90. min nuvarande är en 316i e36 compact -99.

cupén med m-paket är snygg. jag gillar compacten bättre dock. även touringen är snygg med rätt fälgar. men sedanen går bort.

men jag tycker som du att e30 är snyggare.

min e36:a ligger bara en femhundring över e30:n och eftersom att e36:an är så pass mycket dyrare tycker jag inte det är farligt. men nu snackar jag ju motorsvaga modeller. e30 325 är riktigt dyr att försäkra. jag var sugen på en sådan men det blev inte det till slut.

e36:an drar mindre särskilt de motorstarka modellerna och behöver förhoppningsvis inte lika mycket reperationer iochmed att de är nyare. men det beror såklart på skicket också. kvalitén tycker jag faktiskt kändes bättre på e30:n förutom stolarna som lätt blev slitna i tyget.

e30 rostar ju mer som sagt även om min var hyfsat fin undertill iallafall.
e36 har tråkigare inredning.

e30:n är roligare att köra. e36 compact:s bakvagn bygger ju på e30:s så den är nog ändå så nära man kan komma.

e30 med fyrorna i alltså 316i och 318i från -88 har m40 motorn som har en felkonstruerad topp. de kan gå bra om de är välskötta men kostar ändå mkt att byta kamrem titt som tätt om man inte har möjlighet att meka själv. alltså kan den äldre m10 motorn eller m42 som sitter i 318is vara att föredra. om du kikar på sexorna är 323:an eller 325:an att föredra då 320 är slö och törstig.

utseendemässigt tycker jag att fyrdörrars är snyggast från 88. innan dess är det mer tveksamt. jag gillar de gamla baklyktorna som återfinns i m3:an men helheten är bättre på de nya e30.

e36 har också den felkonstruerade m40 motorn tom -93. så -94 eller senare är att föredra.

och som tidigare sagt e36 är nog säkrare även om inte jag har krockat i någon av dem. min e30 var nog förhållandevis säker som vinterbil iochmed effekt och viktfördelning. den funkade bra för det mesta trots dubbfria däck. så om han ska krocka bilen så tycker jag att han ska köpa en e36:a om inte för hans egen skull så för att jag gråter när en e30 går bort. min stals och slaktades r.i.p. OTA592.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.