AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.288

Fråga kring tjänstebilsdilemma?

ja
83
jala
335i (E93) -07
Hej!

Jag är inne i en process för ett nytt jobb där jag kommer att erbjudas en tjänstebil. Jag har inte tidigare haft denna förmån och har därför noll-koll på vad som gäller. Jag har läst in regelverket kring förmånsvärden och förmånsbeskattnig etc så den delen har jag inga bekymmer med. Det som är mitt dilemma är att jag precis köpt en ny 335 cab. Min fråga till Er som har koll på tjänstebilar om det går att tillämpat "sell -lease back" på sin privatbil, d.v.s. man säljer bilen till en bilfirma som sedan leasar den till arbtsgivaren? Om detta är görligt hur blir det med förmånsvärdet, sätts den utifrån det pris som jag sålde den för, butikspris för beganat eller nypris.

Finns det något mer som jag bör tänka på vid val av tjänstebil?

Mvh
Jala
Strulet är nog momsen. Oftast leasas tjänstebilar och då får din arbetsgivare dra halva den ingående momsen. Nu har ju din bil redan momsats (jag antar att du har köpt den som privatperson) och då går det inte att dra någon ingående moms -> dyrare för arbetsgivaren.

Förmånsvärdet är enligt SKVs lista (nypris + utrustning), oavsett om den är ny eller 2 år gammal.

/// Erik
Kan du inte ta ersättning för egen bil i tjänsten istället. Brukar vara bra milersättning för det blir billigare för arbetsgivaren än att betala leasingbilen

Förmånsvärdet räknas alltid på nybilspriset. Precis som tidigare skribenter nämnt så är bilen momssmittad och således är det mindre intressant för din arbetsgivare att göra denna rokad.

Varför inte ta tillfället i akt och skaffa en trevlig tjänstebil + den Du har privat?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Att skaffa sig en ny tjänstebil samt behålla sin vanliga kan bli en ganska bra affär för dig.

Kommer inte ihåg skattereglerna exakt men det har för mig att det är något så här.
Om tjänstebilen är "sämre" än din egen privata och du hävdar att tjänstebilen enbart används för tjänsteresor osv så tror jag att du kan komma ifrån förmånsvärdet helt och hållet.
Så om du skaffar dig tex en ny 325 (eller en 1-serie) så borde du slippa förmånsvärdet. Dessutom tror jag att då kan arbetsgivaren stå för all bränslekostnad då det "enbart" är körning i tjänsten.
Alltså skulle en tjänstebil bli helt gratis för dig under förutsättning att du inte kör några privata mil med den bilen.

Då din privata bil är en relativt dyr bil så borde du kunna skaffa dig en ganska "rolig" tjänstebil utan att det skall kosta dig någonting överhuvudtaget.

Mården.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De reglerna har jag aldrig hört talas om, jag vet inte heller någon som har lyckats med det. Det finns dock möjlighet att slippa förmånsvärde för en bil som endast används i tjänsten med då får man inte ens åka till jobbet med den! Följande är ett citat ur våra tjänstebilsregler angående förmånsvärde (som är lika för alla företag):

"Används förmånsbilen högst 10 gånger om året och bilen körs sammanlagt högst 100 mil privat sker ingen beskattning av bilförmån"

Det måste vara det som du syftar på? Det har inget med bilens pris att göra dock.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Mården: då är det ingen förmåns bil utan en bruksbil du talar om, skall därmed vanligtvis nattparkeras på jobbet ....(annars föreligger förmån)
Det ligger troligen INTE i arbetsgivarens intresse med bruksbil då jala troligen vill ha högre lön istället för förmånsbil....

Vanlig lösning för t.ex servcie tekniker och resande säljare MEN minsta miss med körjournalen och du KAN sköntaxeras på fullt förmånsvärde

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ja
83
jala
335i (E93) -07
Tack Dudes för Era svar och reflektioner.

Som Gasar-Magnus anger så finns tjänstebilen med som en del i villkorspaketet i min förhandling för tjänsten, d.v.s. ingen tjänstebil - högre lön. På uppsidan ligger att ständigt ha en ny bil och slippa kringkostnader som service, däck, försäkringar etc. Det som ligger på nersidan är att jag får sälja min privata bil med ett tapp på runt 100 000 kr, förrutom förmånsbeskattningen. Är det någon som vet om det är vanligt att arbetsgivaren brukar stå för garage/parkering vid bostaden?

J_Bunk:s kloka inlägg om att momsen är ett hinder för "sell - lease back" tänkte jag inte på, men om arbetsgivaren leasar en begagnad bil som är nedsatt med minst motsvarande belopp som just momsen borde väl detta vara en godtagbar affär.

Jag har blivt tipsat om att använda egen bil OCH förhandla fram ett lönetillägg för att jag ställer upp med egen bil, utöver milersättning, vilket låter intressant. Någon som har erfarnhet av denna modell?

Ytterligare reflektioner och "smartness" mottages i ärendet.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jala: I o m att du köpt bilen privat så är den momssmittad, d v s förste ägaren måste vara en juridisk person för att momsen skall vara avdragsgill( eller rättare sagt 50% av beloppet vid leasing, alternativt 100% men det gäller bara vid hyra av bil, max ett år). Din bil= glöm att det finns en bra grund för nya firman att köpa den. De kan köpa den av dig men det kostar dom rejält med pengar pga redovisningslagar och förordningar. Snarare att de kan leasa en ny likadan om du vill ha en likadan.

Har du någon familj som kan njuta av bilen? Hur ser framtiden ut om ett par år?

Vad säger magkänslan de allra första sekunderna om allt?

Mitt tips till dig, ta värdetappet, sälj 335an. Det stundar ju tider med andra ekonomiska förutsättningar.

På tjänstebilsfronten, du bodde i 08 såg jag. Välj en bil som hamnar inom miljöbilsnormen(40% rabatt på fm-värdet), preffably gas/bensin t ex(B 170 NGT är i antågande), och köp en rolig leksaksbil för en mindre peng alt behåll 335an. Leksaksbilen/ 335 blir dessutom mkt trevligare att köra om den alterneras med en enklare bil till vardags är min erfarenhet men alla är vi olika:)

Egen bil med lönetillägg innebär x kkr per månad som skall beskattas, sedan xxkr/mil i ersättning för tjänstekörning där en del beskattas. Du blir den som får ta den tunga posten med värdetapp mm.

Ett betydligt attraktivare kort brukar vara att begära kontorsutrymme hemma betalt. Dvs separat rum inrett för arbetets behov att jobba hemifrån. Firman kan under vissa betingelser betala delrenovering, upprustning samt alla möbler, skärmar mm. Tillika betalas hyra varje månad till bostadsinnehavaren med endast 30% beskattning direkt på inkomsten och inga sociala avgifter. Om kontor finns hemma kan garaget vara berättigat.

Fri tidning hem, "kontorsmassage varje vecka"(guldgrej, fullt avdragsgillt), tfn hemma, internet osv det antar jag att du har koll på.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mården: Det du nämner är för s.k. Pool-bilar med flera nyttjare och som just parkeras på företaget nattetid. Vissa vårdföretag har detta som modell vet jag. Tillika ett fåtal jourverksamheter. Många får däremot betala sänkt fm-värde som t ex taxi, även fastän bilarna inte körs privat. Det behövs ett godkännande från skattemyndigheterna för att detta skall fungera.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.