|
|
|
|---|---|
|
Ja, kan någon beskriva denna funktion och om man har nytta av denna automatik i Sverige? Tack på förhand! Wargen | |
| halövljusautomatik kasnke? | |
|
Antar att det är funktionen som slår på halvljuset när det blir mörkt ute. I de länder där man ej kör med halvljus på dagen så kan det ju vara till nytta om man plötsligt kör in i en tunnel eller om vädret plötsligt slår om till ösregn. Hade detta läge på på ljusomkopplaren på min 320d men då jag programmerade om den till halvljusautomatik så testade jag det aldrig. De bilar som har detta har 4 lägen på ljusomkopplaren, 0 - parkeringsljus - normalljus - "automatiskt" ljus. ___ //Ulf |
|
|
Det betyder att det sitter en ljussensor som gör att lysena tänds i tunnlar eller när det blir mörkt ute. Symbolen brukar visa en halvljussymbol med ett "a" i. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| När den ligger i automatik läget på en e46 så tänds endast halvljust när man kör in i tunnlar och när det börjar skymma ute, dvs du kör utan halvljus och yttre belysning på bilen vilket är förbjudet här i Sverige. | |
STi |
Hej har en svensksåld e46a med ljusautomatik. När vredet står i det läget så lyser inga yttre lampor i dagsljus. Hur kan man få sälja en bil i sverige med en sådan funktion om det nu är olagligt? Är det verkligen olagligt? Kan man programera om på något vis så den kör på parkering och dimljus istället? |
|
*suck* "Hur kan man få sälja en bil som går att köra med lysena släckta"? Tja. Man måste ju förutsätta att en bil, även om den säljs i Sverige, ibland körs utanför Sveriges gränser... En bil är en bil, och en förare är en förare. Det är endast den sistnämnda som är ansvarig för att följa lokala lagar, bilen kan göra rätt mycket som inte är tillåtet här i landet... |
|
STi |
Så om jag tolkar dig rätt så ska alla som kör amerikanare med röd blinkers bygga om bilen så det blinkar gult bara för att lagen säger så. Trotts att bilen är reggad med detta? Men dessa får helt lagligt köra runt med röd blinkers trotts att lagen säger gult. Hur kommer detta sig? |
|
Nej. Först och främst: Jag har aldrig sagt att något ska byggas om, tvärtom. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att en bil kan köras med släckta ljus, jag har faktiskt aldrig ens ägt en bil som inte haft den möjligheten. I många länder i europa, där inte halvljuslag finns, får du ilskna ljusblinkar om du kör med tända ljus på dagtid! Och när det gäller röd blinkers får du läsa på! Röd blinkers bakåt är helt lagligt fram till -75 års modell. Även nyare bilar kan få dispens från färgkrav på blinkers - men detta förutsätter att bilen är importerad som flyttgods (då kan man få dispens från en mängd regler). |
|
|
Dessutom är röd blinkers helt lagliga på bilar som tagits in som flyttfordon från ex. USA även efter -75. Vi tog hem en Dodge från -89 som hade röda bakblinkers och den var helt laglig då den togs in och besiktigades med röda blinkers. Dessutom råder det faktiskt INTE krav på havljus dagtid, utan bilen får utrustas med ersättningslampor av varseltyp, vilket gör det fullt lagligt att kunna koppla så att det är varselljus dagtid och (A) automatiken tar hand om att gå över från varselljus till halvljus när ljusförhållandena kräver det. Allt står tydligt i vägtrafikkungörelsens avdelning om belysningskrav på motorfordon om man gitter läsa dem. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
| Är det någon som vet var denna sensor, som ser om det är mörkt ute finns nånstans? Skulle man inte som en enkel åtgärd på en importare sätta "solglasögon" :) på sensorn, med följd att bilen tror det är konstant natt och har halvljuset tänt för jämnan? | |
| Om du ställer ljusvredet längst till höger, släcks ljuset när du vrider av tändningen? På svensksålda bilar brukar vredet jämt stå längst till höger. Man ska aldrig behöva röra ljusvredet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.