AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.509

Montering av fabriksny AC-kompressor...

Skall snart montera en fabriksny AC-kompressor i min "vinterbil". Kompressorns "utgångar" är förtäckta med en plåtbricka. Har följande frågor: Kan man montera kompressorn utan att fylla systemet med köldmedia/pag-olja utan risk för att kompressorn tar stryk? Kan brickan som täcker för utgångarna sitta kvar? Jag kommer självfallet inte ansluta strömkontakten till magnetkopplingen så jag undviker ofrivillig aktivering av kompressorn så rimligtvis borde väl kompressorn "stå still"...eller? Systemet skall fyllas tämligen omgående men det lär dröja ca 250mil innan jag tar mig till en bekant som har möjlighet att fylla systemet med R134a...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antar att du eller han som ska fylla vet att systemet måste få nytt oöppnat torkfilter och vacuumsugas minst 1 timme för att få bort fukt innan påfyllning?

Om den gamla kompressorn sitter kvar nu så låt den vara kvar för att undvika onödig fuktuppbyggnad. Om den är borta så täck för rören och vänta med monteringen av den nya kompressorn tills vacuumsugningen sker.

Antar att du har köpt nytt torkfilter? Om inte, köp och låt den förbli inplastad tills den ska monteras.

Mvh
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Rören i ac-systemet är vanligtvis obehandlade på insidan, står systemet öppet eller är otätt kommer det in luft och därmed fukt. Rören kommer rosta invändigt och rostdamm och flagor kommer cirkulera i systemet. Det mår ingen kompressor bra av.
Jag har köp ny kompressor,kondensor,torkfilter samt expansionsventil...Tanken var/är att montera kompressor/kondensor men inte ansluta "rören", självklart "plugga" samtliga rör...Dålig ide med andra ord? Både kondensor o AC-pump har "förslutningar" där rören skall anslutas, så de borde klara sig från fukt tycker man...Min primära fråga var om kompressorn kunde ta skada av att sitta monterad utan att den (mig veterligen) är fylld med "pag-olja"...
ju
282
jugga
520d 2017
Mustang GT -18
När jag gjorde iodrning ac:n i min m5:a jag bytte jag en del ledningar eftersom jag märkte att rasade ut en del rostdamm ur dom. Den ac:n hade förvisso stått utan tryck en längre tid.

Lyckas du plugga alla ledningar så det blir helt tätt kanske det inte är någon fara att ha den trycklös några veckor. Då rostar det max så mycket att det syre som finns instängt i systemet förbrukas, vilket inte borde bli så mycket.
Ok..Den gamla kompressorn läckte, vet dock ej hur länge systemet stått "tomt" men gissningsvis minst 1 år. Den gamla kompressorn slår till (magnetkopplingen funkar) o låter fint (dvs inga oljud), det är "endast" axeltätningen som är kass...Finns det något enkelt sätt att rengöra rören?
ju
282
jugga
520d 2017
Mustang GT -18
Jag köpte nya. Tänkte först skölja dom med olja, men p.g.a av osäkert resultat och mycket kladd så tyckte jag inte att det var värt besväret.
Jugga: Hur gjorde du rent evaporatorn? Den är ju väl inbyggd så att säg...

ju
282
jugga
520d 2017
Mustang GT -18
Sög igenom lite kompressorolja, vet inte om det behövdes eller gjorde nytta. Det var bara ledningarna ner mot kondensorn som var dåliga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.