AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.055

Kan man chippa en 325 -06, e92 ?

Hej,

Är det ngn som vet om det går att chippa en 325 06a. vilka alternativ finns det? vad rekommenderas? hur mycket mer kraft går det att hämta?

Tacksam för svar!

Jag har sett på nätet (googla chiptrim...) att det går att få ut ca 19hk extra med chiptrimning på din 325, -06:a med 2,5 liters motor.

Har själv samma motor och tycker mkt om karaktären på den. Kanske liiiite svag i mellanregistret, vilket BMW förbättrat 2008 genom att öka motorn till 3 liter om jag fattat rätt.

Vore kul att höra om du gör slag i saken och chipar!

19 extra hk känns lite väl lite, frågan är om man huvudtaget märker ngn skillnad. Hittar jag ett bra alternativ så kommer jag dock att chippa bilen!

En fråga nu när du har/nästan har likadan bil: när jag tycker ner koppligen med växeln i, så vibrerar kopplingen på vägen ner! är detta ngt som du känner igen? de på BMW påstår att det ska vara så!

Hmm,

Det där med kopplingen måste jag kolla imornbitti. Jag antar att du känner vibrationer i pedalen? Känner inte igen det.
Vibrerar det på alla växlar? Händer det både vid stillastående och när du kör? Fattar inte varför det skulle vara normalt att kopplingen vibrerar. Låter som om urtrampningslagret (finns det sånt fortfarande?) inte är tiptopp eller att ngt annat är obalanserat.

Chiptrimningen, håller med om att 19hk extra är ganska lite. Vore intressant att se en effekt/vridmonentskurva så man kan få en uppfattning om var förbättringen ligger. BMW har ju trots allt kramat ut 218 hästar ur 2,5 suglitrar så det är kanske svårt att få ut mer på elektronisk väg. Du tankar väl Shells JUNGLEJUICE :-D

OLW,Pringles o Estrella gör grymma chips, ja e dock osäker på om de ger några 19Hk...tycker de låter rätt mycket med 19 extra hk...Detta med "chips" (inte OLW,Pringels eller Estrella) har diskuterats oändligt mycket o de flesta tycks vara överens om att det brukar bli dyrköpta 5-10 extra Hk, i vissa fall har bilarna gett lägre effekt med "chips" men känts snabbare pga borttagen/flyttad varvtalsspärr...
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
skulle inte se det som värt insatsen.
dessutom sänker du värdet på bilen.

kanske en annan femma med 325 3litersversionen, som teoretiskt skulle kunna bli rapp som 330 e90, då det väl är samma grundmotor?

men 2,5-litaren: Nej.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
om ni ändå bestämmer er för att "chippa";

gör gärna en OBEROENDE effektmätning före/efter, och med samma bromsbänk/mätmaskin.

..det är ganska enkelt för det företag som mjukvaruoptimerar bilen att "råka" att inte plocka ut absolut full effekt i mätningen FÖRE optimeringen..
Nu har jag äntligen kommit ihåg att testa om kopplingen vibrerar. Jag har en e92, tillverkad i juli -07 som gått ca 1000 mil, varav hälften på fullgas :-D. Varken vid stillastående eller på rull vibrerar min kopplingspedal när jag kopplar ur.

Om det är irriterande tycker jag att du skall fråga någon annan BMW-verkstad vid tillfälle. Att vibrationerna skulle vara normala låter konstigt som sagt. Hoppas nu att det inte händer mig också...

lycka till.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.