|
|
|
|---|---|
| på vägen hem från jobbet idag började jag höra ett skrapande ljud rakt under handbromsen, testade och dra handbromsen lite och då minskade det skrapande ljudet. Kan handbromsvajern på något sätt vara så lös att den går emot kardanaxeln? | |
|
Du har säkert samma fel som jag...trodde jag knäckt en drivaxel först för så illa lät det...men det försvinner när jag drar i handbromsen. Det är säkert handbromsbackarna som far runt i bromsskivan...eller ligger och skaver iaf och det på grund av att bromsskölden rostat eller iaf hålen för låspinnarna som ska hålla backarna på plats. Jag har beställt nya bromssköldar och hoppas hinna byta dessa på fredag. Under veckan som jag väntar går jag igenom ABS sensorerna då jag har fel i ABS-ASC+T systemet också. Kolla handbromsen...mitt tips! |
|
|
Så där...bromssköldarna bak var sönderrostade vilket i sig är skitdåligt...bilen är en -98 års modell! Låspinnarna hade släppt från skölden och alltså låg det pinnar och fjädrar som åkte runt i bromsskivan samt att handbromsbackarna låg och skavde. En ny monteringssats till backarna samt nya bromssköldar fixade det problemet. Skar upp sköldarna på mitten för att underlätta monteringen och det fungerar bra...har inte svetsat eller låst sköldarna i varandra på något sätt så vi får se hur länge det fungerar. Bytte också abssensorn vänsterfram, mätte alla sensorerna med en kass universalmätare och fick ett annat värde på den som jag då bytte. Mätte den nya som gav likvärda värden som de andra och nu så fungerar allt som det ska. Måste säga att sensorbytet skapade en massa problem...givetvis gick skruven av...svetsade på en mutter 3 gånger men skruven gick alltid av vid muttern...demonterade hela framnavet för att kunna borra ut samt gänga om och det gick bra. Skitdålig kvalite på skruvar samt sensorer hos BMW!!! Nu är allt dock fixat och hoppas få köra vintern utan problem iaf...det vore skönt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.