AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.047

Defa termini ljudnvå + på hela dagen?

Vi har precis köpt en kupévärmare Defa Temini 2100.
När vi testar den hemma så har den ett väldigt högfrekvent ljud/pip som hörs LÅNGT bort. Den hördes uppe i lägenheten när vi testade den i förrådet en trappa ner, dvs två dörrar mellan + trapphus och ändå hördes den.
Efterssom detta är den första kupevärmaren vi har så undrar jag om det är så det skall vara??? Att luftflödet genom värmaren låter är ju ok, men detta högfrekventa ljud.. Är det ett pris man får betala för att den är såpass liten?

En andra fråga:
Den kommer att vara på hela dagen då det inte finns någon timerfunktion på jobbet där den kommer vara inkopplad, någon som har erfarenhet av det, blir det en bastu i bilen eller kommer efffekten sänkas såpass att temperaturen inte blir för hög? Tycker att instruktionsboken inte var så klar på den punkten ang hur mycket effekten sänks.
Förutom det, är det rekommenderat att ha en kupevärmare (och så snart motorvärmaren för bilen är monterad) även motorvärmare på ca 8 timmar per dag konstant?

Tacksam för all information ni som har haft kupevärmare ett tag kan ge mig.

Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Har hört från flera att Terminin är högljud, låter som en hårblås på max. Detta får du gilla om du vill ha slim-kupevärmare.

Du kan ju sätta dit en egen timer! Du nöter ut motorvärmaren (elementen?) i förtid samt att bilens inredning som inte lär må så bra av daglig 8 timmars sauna.

Hur bra Terminin är i sin självreglering har jag tyvärr inte koll på, men den lär ju inte stanna när det är tillräckligt varmt kan jag tänka mig...

/Hampus
Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Nog funkar det att ha i MVhela dagen, det är inga problem alls, hur hett du får i bilen är ju svårt att säga, prova! Finns det inte flera effektsteg på värmaren? Väl isf det lägre, kan vara en fördel även pga att många stolpar på jobben runt om i landet är säkrat nog så lågt för att köra MV och KV

Sen finns en hel del olika timerlösningar, det finns en helt ny modell som automatiskt startar och stoppar MV beroende på motortemp, dessutim finns en intervallhistoria för kupev'ärmaren, dvs MV går konstatnt men KV i intervall..
Låter intressant med en intrervallstyrd Kupevärmare, har du någon mer information om denna lösningen.

Det finns två lägen på kupevärmaren så får prova med det lägre.
Annard finns det möjligtvis vissa uttag med ström som slår av och på, dvs är igång ca 15m per timme, kan ju antagligen funka, men sliter man inte på MV och KV då med dessa på och avslag hela tiden?

Det skall vara någon sorts självreglering men det verkar enligt manualen inte vara så stor effektminskning när omginvningstempen når 20grader (mellan -25 och +20 verkar intervallet vara)
Finna 1300 och 2100 W att välja, blir det föör varma kanske man får köpa en värmare med lägre effekt.. Kan ju också vara en lösning.
Sålänge man inte sliter ut Kupevärmare och motorvärmare långt i förtid genom att ha på dom hela dagen så.. Men det verkar vara olika info om det änsålänge.. .-)
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
E36och bratt. Terminin har inga effektsteg, den reglerar själv, annorlunda teknik än traditionella kupevärmare.
Testade att ha på kupevärmaren på lägsta läget idag ca 70 minuter efter att jag kom till jobbet... hade ca 40 grader i bilen, så den verkar inte direkt sänka uteffekten.. Så det blir till att ha en timer iallfall på kupevärmaren.
Vad jag förstått av inläggen här och även genom att fråga BMW så verkar det som det är ok att ha igång Motovärmaren hela dagen, har någon en ide om man sänker livslängden på Motorvärmaren på det sättet och det vore smartare ändå att ha en timer som sätter igång den en timmer eller så innan man åker?
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Saxat från inläggsrubriken ´varför "brinner" min motorvärmare´
(kan inte länka foruminlägg)

Citerat Sparc från denna tråd: Jag har kört slut på 2 MV på 3 år. Jag känner till anledningen. Jag kör min ofta hela dagen. 8-9h. En MV ska max köras 2-3h.

Tycker dock det borde finnas MV med termostat eller lägre effekt.
Borde inte kosta mer, tvärtom... IP: ...[

/Hampus
Länk
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hejsan på er.

Nu är det väl lite sent för dig men Defa säljer ett helt "kit" med motorvärmare, kupevärmare och laddare.
I och för sig är det ganska dyrt att få det inmonterat men det styrs via en fjärrkontroll där man ställer in hämttid. Systemet har en egen termostat och kan därför själv räkna ut när MV och kupevärmare bör slås på för att vara varmt vid hämttiden. Batteriladdaren underhållsladdar dock hela tiden.
Mao så är det kallt ute så har du en varm motor med ett välladdat batteri.

Har själv kört med det under en vinter och kan än så länge bara rekommendera detta system trots ett högt pris.

/Mården.
E3
1.828
E36
USA bilar
Varför inte skaffa en egen stratkloca att koppla i MVsladden? Då ställer du in när värmeriet ska starta

Ja, jag såg en intervallgrej hos min reservdelshandlare, som även visade en termostat som själv startar MV när behov finns. Kring 600 kostade "termostaten" och ca 300:- för intervallstyrningen till kupevärmaren
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
mården: vad kostade det där systemet?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Hampus.

Kommer inte ihåg exakt men har för mig att det kostade mig ca 8000:- komplett installerat vid leverans av bilen. Kupevärmaren är en termini som är fast monterad på passagerarsidan och stör inte alls. Fjärrkontrollen skall enligt Defa ha en räckvidd på upp till 1200m, har ännu inte provat. Man kan ställa in fasta tider på vardagar om man så önskar, kan hantera 2 skilda tider typ morgon och kväll.

Åker ofta till fjällen och det kan bli ganska kallt där, skönt att veta att man har gjort allt som går för att få start på bilen.

/Mården.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.