AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.153

Hur hittar man en E46 320d Touring i Sverige som inte är mätarfifflat?

Hej,

Jag vill importera en 320D Touring E46 här till Danmark och funderar på att ta en svensk bil, eftersom jag inte pratar tyska och att det är lite lättare att fixa det i Sverige, bland annat eftersom min fru är från Göteborg..

Hursomhelst: BMW-återförsäljare i Tyskland har massor av sådanna bilar stående. Men i Sverige hittar jag nästan inga? Det värker också som att det finns GANSKA mycket mätarfiffel hos som svenska importfirmorna och här från DK är det ju omöjligt att värdera, vem som är seriösa och vem som inte är det. Har ni några tips?

Mvh.

CJ
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Gör som jag. Kontrollera med förra ägaren/ägarna om bilen är fifflad med. Det tar ju 5 min. att få fram kontaktinformation till den som ägt bilen innan..

Min är Svensksåld, en ägare och köpt genom BMW Group GBG. Byttes mot en Lexus, så det var inte svårt för mig att leta rätt på ägarn. Fick tillochmed kontaktinfo från bilsäljaren.

//amullo
---
Tyvärr hittar jag inte en enda hos auktoriserad BMW i Sverige.. Då var det lite lättare för dom fuskar väl inte..
... Min tanke var mera på om det existerar pålitliga importfirmor..
To
138
Totte_a
330DA Touring E-46 02/2005
Köp inte på Linus bil iallafall!!!

Länk
Nä, det har jag tyvär förstått.. Har du kvar bilen eller?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Carl Johan: visst finst det mer seriösa importfirmor men dom är helt klart i minoritet...Jag letade själv 320d Touring för två år sedan och det slutade med att jag köpte den i Tyskland.

Det man kan konstatera när det gäller 320d E46 är att antalet svensksålda är ganska litet och om man som jag ville ha en automat så gjorde det knappast saken lättare. Diesel har ju fått ett uppsving de senaste åren i Sverige vilket framförallt kommer att märkas på utbudet av begagnade E90 med diesel om 1-2 år.

I Tyskland dräller det av 320d då detta är en av favoritmodellerna som tjänstebil för säljare och lägre tjänstemän och det gör att det finns massor med bilar som rullar 5-8.000 mil/år. En 3-år gammal 320d som rullat 15-20.000 mil är i regel inte direkt sliten utan med mycket små medel så kan en importhandlare få denna att se ut som en 8.000-milare vilket självklart gör detta till en lukrativ affärsidé.

Så för att sammanfatta det så är rekomendationen att undvika nyimporterade dieslar i Sverige och hålla utkik efter de svensksålda alternativt vända blickarna åt Tyskland. Oavsett bil bör den ju kollas upp men chansen att du hittar rätt är nog störst hos en auktoriserad handlare i Tyskland.

___
//Ulf
Carl Johan; Engelska kan du det? Om ja då rekommenderar jag att köpa från en Tysk BMWhandlare med europlus garanti, för alla BMWhandlare har minst en säljare som kan Engelska, vi gillade inte dieselbilar på E46tiden därför finns det inga till salu, synd att programmer sålt sin annars hade den varit ett perfekt val.

Stephan
To
138
Totte_a
330DA Touring E-46 02/2005
Jó jag har kvar min.. Ska prata med linus bil å höra va har å säga om saken. Saken är den jag gillar min bil grymt mycket å kan lätt tänka mig att ha kvar den om jag får tillbaka en del pengar så jag har betalat marknadsvärde.. Å inte ett överpris för en bil som gått närmare 20000mil istället för dom 8 som mätarn säger!!!

Länk
Ok - tack för svaren! Som tur är pratar jag också engelska, så jag får väl gå den vägen! Europlus garanti - det låter som att garanti:n gäller i hela Europa? Följer den bilen då och inte registreringen?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den följer bilen så länge du äger den. Den gäller i 12 mån och täcker det mesta...dock inte allt. Begränsningar som inte ingår är t ex delar som räknas som förbrukningsartiklar, delar som är gjorda av gummi, etc.

Övriga begränsningar är att du får 100% ersättning för godkända delar upp till att bilen har rullat 10' mil, sedan sjunker denna med 10% för varje 2' mil. För arbetet ersätts alltid 100%.

Beloppen som dom ersätter bygger på BMW's tyska reserdelsprislista vilket gör att man tappar några kronor då de svenska priserna ligger något högre.

I flera länder så sköter den verkstad du lämnar in bilen till allt det praktiska och du betalar inget eller eventuellt de delar som ej är godkända när du hämtar bilen. I Sverige så får man själv betala hela kostnaden och sedan faxa kvittot till EUROPlus så sätter dom in pengar på ditt konto inom en vecka.

Har själv utnyttjat garantin två gånger och det har fungerat bra dock så ska man ju vara medveten om att den inte täcker absolut allt.

Föräkringsbolaget som står bakom EUROPlus heter RealGarant (www.realgarant.de) och det finns mer info på deras hemsida.

___
//Ulf
Tack så jättemycket för bra information. Det är ju värd att ta med om man importerar från BMW-åf i Tyskland..
Absolut garantin var en viktig anledning att min fars 530iA E39 köptes av en Tysk BMWhandlare och i vårt fall fick vi en tusenlapp över efter reparationen (Sverige billigare än Tyskland=) av bensinvärmare.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.