AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.199

Vattenpump Byte

Hej.Jag har en z3a 98 2,8 gått 8 300 mil.Och den har börjat läcka vatten.Nu till min fråga är en vattenpump dyr?svår att byta själv?Bör man byta remmarna med för det har kommit glykol på dom?Tacksam för svar.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
det utannonseras vattenpumpar i mängd på e-bay för kanske 20-30euro vad frakten blir vet jag inte i sverige kostar en org. c:a700 bytte nu i höstas hos BMW kostnad 2500:- jag ville att remmar spännruller skulle bytas samtidigt men de vägrade p.g.a. inget fel där, försvarade sig med att inte få dåligt rykte att byta i onödan, sedan sade montören att det var ett så lätt jobb att det väl kunde göras i efterskott, glykol på remmar vet jag ingen om att de behöver bytas kanske bara tvättas av
mvh Uffe/bildock
Tack så mycket för ett givande svar bildock.
Ska du göra jobbet själv så ska du nog fundera på att byta remmar när du ändå har grejerna nere. Såvida de inte är jättefina eller nybytta förstås.

Jag bytte nyss termostat och upptäckte att mina remmar såg för djäv..iga ut... Förmodligen original från -98? Jag betalade ca 600 kr hos BMW för 2 st remmar.

Att byte remmarna när allt är demonterat är enkelt men att lossa fläkt o fläktkåpa igen för ett rembyte verkar inte så lockande.

Här finns lite info Länk klicka fram till "byta termostat" i högerspalten. Hans info gäller nog M52TU-motorn och du kanske har M52 men demonterings-infon stämmer nog.
...menar förstås vänster-spalten på Snajdarns hemsida...
Kom på lite till...

Jag tror inte du behöver byta remmarna bara för att det kommit glykol-vatten på dom.

Kylaren kan dräneras via en plast-plugg längst ner i vänstra hörnet.

Motorn dräneras via en plugg i blocket en bit bak på höger sida, strax ovanför och mellan grenrörens flänsar (M52-motor).

BMW rekommenderar byte av kylarvätska vart 3:e eller 4:e år (beroende på vilken Z3 service-bok man tittar i) så det kanske också är dags?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.