AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.948

småtrim av m30

I väntan på e34 m5-motor i min e30 så tänkte jag köra med en m30b35 som jag har ståendes. Ska ändå se över toppen så jag funderar på att småtrimma den. Det jag tänker begränsa mig till är: vassare kam, matchportning insug/topp, lättare svänghjul. it's fun chip har jag redan liggandes. Racekat och sportsystem kommer monteras.

Hur vass kam kan man stoppa i en m30b35 utan att byta ventilfjädrar? Är det 272-graders som gäller eller funkar det även med 284? Klarar man avgastest med dem?

Någon som har liknande setup som kan berätta hur den går? Hk?
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Jag körde 282gr schrick med nya orginalfjädrar (fungerar fint)
match portat weber 45or, 10,2:1 i komp, 1mm sörre ventiler insug/avgas
extraktor
alu svänghjul.

mer än 280 bromsade hk blev resultatet

Mvh

Otto
oj, såpass. Hur blev karaktären? Jag ska köra mest gata men även bana lite då och då. Ventilerna låter jag nog vara om de är fina.
e9
4
e9 3.5
3.0cs -72
Är intresserad av att veta hur du kopplar i 3.5:an i bilens elsystem
ska själv uppgradera en e9. ??????
E9: Jag kan inte e9 men allt som behövs för tändning, start, varvtal, förbr. mätare osv. går genom motorkopplingen på m30b35. Jag har ett papper på vad de olika sladdarna i motorkopplingen gör. Kan leta upp det om du pm:ar mig, vill inte förstöra tråden, vill fortfarande ha svar på frågorna :D
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har både satt i en L-jetronic insprutning i min 3.0S och en motronicmotor i min 630CS och lösningen är att skaffa elkopplingsschemat från både bilen som grejorna skall in i och bilen som grejorna kommer från!

Sedan är det bara att läsa, jämföra och koppla!
Är du osäker på hur man läser kopplingsscheman så skall du ta hjälp av någon som kan det!

Per L
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Fin körbarhet, det är ju weber:)

Drog fint från botten ände till 6500, sedan avtog draget.
Ylade fint.

Lite into för deen som är intresserad:

Länk
Länk

/Otto
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
E3-Otto: Riktigt fin bil det där!
Ljudet från den maskinen gör mig glad... =)

Mvh Anton
Läckert! Fin att både höra och titta på. Gillar framförallt morrandet vid belastning på låga varvtal, mustigt! Tyvärr ska jag regga min som ombygt fordon så jag kan inte ha webers i min :( Grymt sugen annars.
Di
32
DiamantSchwartz
e34 535i turbo -88
e12 520 -81
Rishögen, skicka gärna bilden åt mig också om du kan! :)
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej Otto...fin bil det där och fint ljud! :)
Alu-svänghjulet...vilket fabrikat är det? Jag ser inte riktigt på bilden..(JBA ?) Är det avsett för M30-motor specifikt?

Mvh/Petri
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Kul att ni gillade bilen,

Svänghjulet är från JBR och är för M30.

Motorn ska få nytt liv och mer trim, bla vassare kam mm och sprut.
Men detta i min kompis BMW 635.
Blir nog riktigt brutalt.

Jag ska häda och gå på fyrventilsteknink och större webrar:D

Rishögen: gäller det avgaskrav från -07 vid ombyggt fordon eller varför inte kan du inte ha webrar? (Det tar ju minst 3-4 st kallstarter innan det blir helt svart på väggen bakom ;))

Mvh

Otto

Haha! Jo för att när man besiktigar som ombyggt fordon och ska byta motor så måste man byta till en med bättre miljöklass och den måste vara i originalutförande. SFRO-ombuden är mycket kunnigare när det gäller trim osv, så jag tror han hade reagerat på trattarna :) Trim som inte syns kan jag därimot ha för jag behöver inte göra ett avgastest iom. att min utgångsbil är äldre än 88 och saknar kat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.