|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag gjorde oljebyte för 400 mil sedan. Nu tycker serviceintervallindikatorn att det är dags att göra en inspection. Jag har sett i inlägg att antalet mil mellan service varierar beroende på hur man kör, men jag tycker att jag har kört ungefär som vanligt och att det brukar vara mer än tusen mil mellan varje gång. Normalt eller ej? Kan det vara så att serviceintervall räknas i förhållande till föregående inspection, inte till föregående oljebyte? /Uffe | |
| Har alla "gröna" slocknat? Om ja då e det skumt...I annat fall så lär det vara "inspection" som lyser i kombo med en "klocksymbol" vilket betyder om jag minns rätt att det är 2 år sedan det byttes broms/kylvätska...men jag kan ha helt fel oxå:-) | |
|
Det är ingen Bugg, det är en feature. :) Överskrider man service-intervallet, påverkar det kommande service-intervall negativt. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Vid serviceåterställnig kan det bli fel intervall om man inte nollar både oil och inspection vid samma tillfälle... MVH Robban B |
|
|
Robban B, man skall aldrig nollställa både oil och inspection samtidigt. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Mugge: Enligt våra föreskrifter vi fått från autodata, autodiagnos och mekotech+ så ska oil + insp. nollställas vid service för att dem inte ska hamna i otakt och börja indikera i förtid. MVH Robban B |
|
|
Observera att vi här pratar om SI-enheten i E32/E34/E36 (nyare modeller har en annan SI-enhet och då gäller andra saker). Hela tanken med systemet är att de ska ligga i otakt. För om du kör över gränsen på ett oljebyte, så ska det ske på bekostnad av kommande serviceintervall. Det finns ingen anledning till dra över intervallet för Insp II bara för att oljeserviceintervallet överskreds. Olja är trots allt enbart en liten del av en inspection. Du har två räknare, en som räknar oljeservice till oljeservice och den som räknar inspektion till inspektion. Detta är en medveten funktionalitet och utformningen är ditlagd för att det inte ska vara lönsamt att överskrida serviceintervallet. Autodatas föreskrifter är optimerade för nöjdast kund, medan BMWs föreskrifter är utformade efter nöjdast motor. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Mugge: Jag har en E38. Gäller samma sak ändå? /Uffe |
|
|
Du bör ha den nyare SI-enheten eftersom du har en E38. (E38 från 96 och fram har den nyare SI.enheten, inte helt säker på de äldre, men troligen är det samma i alla E38). Din SI-enhet (nya modellen) arbetar på ett helt annat sätt, den baserar beräkningen av intervallet enbart på två variabler, nämligen antalet liter förbrukad bränsle samt antalet dagar sedan senaste service. Eftersom förbrukningen påverkas av körstilen så påverkar körstilen också intervallets längd. Om du har tillgång till en diagnosdator, det behöver inte vara något avancerat räcker med Carsoft, så kan du koppla upp bilen och läsa av vilka värden SI-enheten har i minnet, vilket kan belysa varför du fått så kort intervall. Dåligt nollställd räknare kan heller inte inträffa på den nyare SI-enheten, då det enbart finns en räknade. Man programmerar bara in vilken typ av service bilen ska varna för nästa gång. Så här ser det ut när bilen är uppkopplad mot en enklare diagnosdator (Carsoft) --> Länk __ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.