|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har tittat på en 525 -89 idag som jag är spekulant på. Kände ett ganska stort glapp i styrningen. Är det normalt. Ratten gick att svänga ca 5 cm vid körning på raksträcka utan att bilen svängde. Mvh Janne lappjanne | |
|
Det är troligen styrsnäckan som är glapp. Kolla hur stort glappet är vid skarp sväng. Räkna med att det glappet går att justera bort, sedan återstår resten vid körning rakt fram, där vanligtvis det största spelet är på bilar med snäcka. AE |
|
|
Ok... Men är det normalt eller måste det åtgärdas? Styrningen kändes helt ok i kurvor men inte på raksträcka. Hur justerar man snäckan? Är helt novis på BMW... Mvh Janne lappjanne |
|
|
Hur vanligt det är på BMW vet jag inte då jag inte haft någon med snäcka. Men jag har åkt mycket Merca förut och på de äldre är det mer regel med en viss dödgång på ratten. Tyvärr brukar glappet uppträda just rakt fram och om man då justerar bort det glappet, nyper styrningen och blir trög vid sväng. Vänta dig inga under alltså av en justering. Vill man ha det helt ok, är byte eller renovering av snäckan det enda. Bifogar en länk med snäckan. Spelet mellan snäckhjul och snäckskruv justeras med den lilla skruven med ett spår i på den lilla plattan som sitter med 4 bult. Man lättar på muttern, justerar, drar åt muttern, provar, skruvar lite till o.s.v ända till styrningen börjar gå tungt, då får man skruva tillbaka lite. Snäckan hittar du i änden på rattstången. Länk AE |
|
|
Tack för ditt svar! Är det då skrun nr 5 vi pratar om? Mvh Janne lappjanne |
|
|
Nej, skruven är ej numrerad. Lite till vänster och lite längre ner (från skruv 5) Där sticker det upp en skruv utan skalle med ett spår i änden. Den sitter mitt på en platta med 4st sexkantskruvar runt om. Det sitter också en låsmutter som man släpper lite på när man skall justera på skruven. AE |
|
|
AHA! Och den sitter i motorrummet...rätt långt ner eller? Väldigt tacksam för dina svar lappjanne |
|
|
Ja, den sitter nog i höjd med hjulcentrum ung. Vet inte riktigt hur trångt det är i E34:an, men jag kan tänka mig att insuget, luftmassemätare och en del annat kan sitta ovanför. Annat var det på gammelmercorna där man kunde krypa ner bredvid motorn om man ville och skruva ;) AE |
|
|
Hihi Ja...i vissa avseenden var det bätre förr :-) Mvh Janne lappjanne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.