|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag hoppas på att någon skall kunna hjälpa mig angående min bmw 325. Allt började för ett tag sedan med att bilen kokade, kan erkänna att jag varit dålig på att kolla nivån i expansionskärlet och vätska pyste ut i ena hörnet på Kylaren, illa men köpte ny kylare. Satt i ny kylare nu och har försökt lufta den, dock händer det inget (man skall göra detta när motorn är kall om jag förstår det rätt) förrän motorn kommer upp till normal-temp då ånga pyser ut ur luftventilen. Har talat med företaget jag köpt kylaren av och de påstår att det skall vara lite krångligt att fylla upp en ny kylare med vatten på bmw, stämmer det, några tips? Tillbaka till problemet; En ny kylare har inget vatten i sig så därför bör jag kunna fylla på vatten, men nivån rör sig inte en enda centimeter i expansionskärlet på cirka 20 minuter, sedan stänger jag av bilen då ångan börjar pysa ut ur luftventilen. Kan tilläga att mitt exp kärl sitter brevid kylaren och inte på. Fått tips om att man kan fylla på med vatten direkt genom slangen från motorn, hm? Annars tycker jag efter vad jag läst i andra trådar att detta låter som vattenpumpen? Alla tips och råd är uppskattade! MVH /Johan | |
| fyll vatten låt ångan komma ut fyll vatten osv osv, ska göras med varm motor då det cirkuklerar genom hela systemet, när ångan kommer ut så komemr bilen svänlja iu sig massa vattenn | |
| Okej, så jag ska helt enkelt låta ångan pysa bäst den vill, det enda jag ska fokusera mig på är att se till att dunka i mer vatten när jag får läge? | |
| Kan också tillägga att på 20 minuter fick jag ingen kupévärme i bilen, hur lång tid bör detta ta? | |
|
du ska låta ångan pysa ut o dunka i vatten hela tiden då, l¨åt det pysa tills du ser att det kommer vatten utan några luftbubblar alls i, kör en stund sedan med stäng avluftning, öppna den sedan och kolla så ingen luft pyser ut då., stäng inte av motorn någon gång under processen.. ha värmereglagen på fullt hela tiden.. du får ingen varmluft i bilen pga att du har luft i kylsystemet så det cirkulerar inte som det ska... |
|
|
Tjena, tebax från meket nu =) Kan säga att ja stod i cirka 30 minuter utan att nåt hände, sen testade jag att skruva på locket till expansionen och varva upp bilen lite, då började avluftningen spotta kylvatten, lät syrran sitta där o gasa i 3 tusen varv i 2 minuter eller nåt... kommer rent vatten ibland men så händer det att det bara kommer luft med jämna mellanrum.. när ja sedan stängde av bilen så var det en liten fontän vid avluftningen där de sprutade vatten i typ 2 minuter innan det lugnade ner sig..! Värmen finns nu i bilen men ska jag fortsätta nöta varvräknaren och låta kylvatten för några tusen sprida sig över kylarkåpan eller ska jag nöja mig? haha. Tacksam för fler tips! |
|
| ut o varmkör bilen, kän sedan så att kyylarslangarna är mjuka, inte hårda, är dem hårda med varm motor så är det ett gott tecken på lft kvar i systemet.. | |
|
Bara en uppföljare till tråden och resultat: Har fortsatt varva bilen medan exp locket är på och luftningen öppen, sprutat ut vatten blandat med luft så tog bilen på en tur... Efter cirka 5 kilometer började mätaren trippa uppåt och jag stängde av bilen kl 1-2 på mätaren. Öppnade luftventilen och lät det pysa ut... Åkte hem, gjorde samma sak igen med luftventilen och åkte på en ny tur. Nu gick den cirka 8 kilometer (kom hem igen utan att den blivit för varm) och jag luftade, denna gången såg det mycket bättre ut en tidigare, inget sprutande eller liknande, vattnet rann så härligt ut ur ventilen. Blir kul och se nu i veckan om jag vågar mig på att testa om det håller Göteborg och tillbaka, 8 mil? =) Tror att systemet är tömt på luft nu i alla fall! Tack för hjälpen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.