|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har kört min BMW m3 CP -05 nu en sommar och håller på för fullt att modifiera den kosmetiskt. Har funderat på att vlija ha lite mer effekt i bilen, med tanke på att BMW har klivit upp i effekt på sina nya M-modeler. Jobbar på BMW själv och vill ju gärna ha ett snyggt och driftsäkert lösning då jag har sätt många skräck exempel. Har varit ute på nätet då jag har läst mycket om ESS och varit lite i kontakt med ESS. Men min undran är om det finns någon som har bra erfarenhet om att kompressormata sin M3 E46? Skulle vara jätte tacksam för denna upplysning och om det skulle finnas någon i Stockholms området med deras kit skulle jag vara jätte tacksam om man kunnde få komma förbi för att ta en titt och prata lite. Detta handlar om ganska mycket pengar och då även bilen och dess driftsäkerhet. Är jätte tacksamför alla svar små som stora..... Tack på förhand! En funderande M3 ägare??? Felix | |
|
Hej! "loaded" var mig veterligen utrustad med en kompressorkit från ESS..... Fungerade rimligt bra, 7.22 på ringen och har varit hållbar också. MVH Sakke |
|
| Det har man ju inte missat. Men han har också lagt ner lite mer pengar och tid. Tänkte kaske mer på dessa kit som ESS säljer till dom vanliga M3:orna | |
|
Felixrs2: Det finns två st på Autopower som har kit från ESS i sina resp M3E46. Både Loaded och alias ryk 330 xi ska finnas på AP, sök på resp namn så kan du ta kontakt. |
|
| Finns en kille som heter Ionaz som har en m3e46 också. Han verkar ha koll på läget. Köpte bilen med ett AA kit, men han var inte helt nöjd med den installationen. Tror han satte på ESS-prylar istället, eller fick hjälp av ESS att få det att lira ordentligt. | |
|
Har försökt att kontakta dessa, så vi får se om jag kan få lite info. Skulle vara roligt då jag är i full gång med att modifiera bilen just nu utvändigt. Får se om man har råd tills i vår, annars får det bli till nästa sommar. |
|
|
Jag åkte 6 k mil 2 år med 540iaT och Ess-kit. Rekommenderar dem. Lite mer läsning om det. Länk Mvh Asken |
|
| Gör ESS de så pass snyggt att man kan klara sig genom besiktningen med det på?? Eller ser de och hör kompressorn?? | |
|
Sandiiis: I praktiken, om man ber att inte få kromad kompressor fungerar det att bes u.a. Dock kan kunniga besiktningstekniker upptäcka det. T ex Bil&Motorteknik eller Turbocenter kan montera av och på kompressorn inför besiktning. Ett par timmars jobb. Mvh Asken |
|
| så vad tycker Ni? Ska jag sattsa på att ta en sväng till ESS i sommar? | |
|
Gör det i vinter, en veckas semester i Haldenområdet är grymt avslappnande:) Mvh Asken |
|
|
Asken besiktade du din med kompressorn i eller plockade du ur den?? vad tar de där företagen för att utföra arbetet?? tack för svaren |
|
| Bilen är avställd, den har inte gått någon vinter sedanden var ny. Och det kommer jag att fortsätta med. Tycker att våra salta vintervägar sliter för mycket på bilarna.... | |
|
Hej Nu har jag svarat på pm:et. Har varit i tärnaby och åkt skidor en vecka :-) Kortfattat så är jag helöjd med ESS. Har haft tre bilar med ess kompressor (jag och min far) och en 120d med deras programvara. Duktigare och hjälpsammare killar får man leta efter. Dom lägger mycket tid och pengar på utveckling av kitten (hans berätta hur många miljoner nya kittet kostat att ta fram) och hafsar inte bara ihop något som dom inte är säker på fungerar perfekt. |
|
| ESS....Here I come....:-) Hoppas man bara hinner att jobba ihop slantarna.... | |
|
felixrs2 bestämt dig för att åka över till norge nu? vad fällde avgörandet att de föll på dem endå?? =) |
|
| Har läst lite mer om detta och fått lite mer info hur M3:an funkar med deras kit av ryk 330xi. Men jag kommer att boka en tid till våren, så fort snön har försvunnit. | |
|
Sandiis: En gång med, en gång utan. Det får be om en offert om dom från, det var så länge sen jag gjorde det så jag minns inte. Mvh Asken |
|
| Antar att du besikta första gången utan och andra gången ville du pröva med den i och de funkade? :) | |
|
Sandiiis: Nej, första gången åkte jag bara dit och bilen rullade igenom utan ett knot medans jag var nervis. Andra gången hade jag itne en tanke på att det inte skulle gå. Det en bilintresserad besiktningtekniker som sa att den här går rätt bra va och öppnade huven och var nyfiken. Tog ett par minuter för dom att konstatera han vad det var(han fick ta hjälp av en kollega) och sen blev det ett icke-godkänt och föreläggande om ombesiktning. Det var trevliga och sympatiska hela vägen. Det var bara att ser till att den kom bort och besiktiga om Grejorna sitter så monterade så att det går lätt att demontera och sedan köra tillbaka och ombesiktiga utan att behöva hålla på och krångla med nya programvaror mm. Factory finishen var det inget fel på men den silverfärgade ESS-plaketten under huven var nog det som gav spår tror jag såhär i efterhand:) Mvh Asken |
|
| Hehe du lär ju ha kännt dig rätt nere när han öppna huven.. :P Bra att de är enkelt att montera bort grejjerna iaf. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.