AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.963

Vad betyder tur offen

X5
5
X5 bmw
Bmw X5 00
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta probem vad TUR OFFEN beryder.
"Dörr/lucka öppen"
X5
5
X5 bmw
Bmw X5 00
stort tack
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En rolig grej som hände mig för ett antal år sedan när jag var helt ny på BMW. Jag hade precis köpt min första egna BMW och var på väg hem med bilen från säljaren när det plötsligt plingar till och texten "tür offen" visar sig. Jag kan ju eller kunde i alla fall inte då ett ord tyska. Så man tolkar meddelandet efter bästa förmåga.

Tür offen är ju väldigt lik engelskans Turn Off, så min slutsats blev att bilen uppmanar mig att stänga av motorn. Blinkar och stannar försiktigt vid vägkanten och stänger av motorn. Upp med huven och börja ses sig omkring, kontrollerar motorns alla vätskor och allt ser grönt ut. Kikar runt lite under huven utan att lyckas hitta något fel.

Sätter mig bakom ratten igen och provar att starta motorn. Inget felmeddelande. Börjar köra igen. Hinner inte köra allt för många km innan det plingar till igen och meddelandet uppenbarar sig. Åter igen, stanna vid vägkanten och kika under huven. Hittar inget fel, börjar bli smått nervös över vad det nu är för problem bil man har köpt.

Tar telefonen och ringer upp en vän som är lite mer bevandrad inom BMW och informerar honom att jag har stannat vid vägkanten och att bilen uppmanar mig att stänga av hela tiden.

Konstigt tycker kompisen, vad jag vet så finns det inget kommando i checkcontrollen som betyder stäng av.

Jag: - Jo det är klart det finns, det står ju klart och tydligt "Turn offen" här på displayen!

kompisen: - Ja ja, då är jag med. Stäng dörren!!

__
Bilblogg:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.