|
|
|
|---|---|
|
Undrar om jag kan köra min bmw 520i 12v ca 3,5 mils väg till verkstaden? Tänkte ha motorhuven lite öppen med. Kylaren har nämligen gått sönder. Någon som vet? | |
| Jag är ytterst tveksam att det går. Hur trasig är den? Du kan kanske köra om du fyller på vatten hela tiden om det är så att den läcker. | |
| Funkar nog inte speciellt bra......Skulle tänka mig du kommer nån kilometer eller 2 på sin höjd innan mätaren står i topp.... | |
| Det är den tjocka slagen som går ut från kylaren somm har lossnat. den rör biten man trär på slangen har gått av på mitten. det var precis som de small till under huven när den lossna så ran allt vatten ut. någon som vet vad de kunde bero på??? | |
|
Du kommer kanske dit men sen är det dags att byta spis. Inget att rekommendera alltså. Tveksamt om du ser nåt på mätaren det finns ju inget vatten och mäta tempen på! |
|
| Kör man utan vatten blir det väldigt hög värme punktvis, en mekaniker/motorrenoverare sade en gång att kolvringarna skulle börja glöda efter bara en mkt kort stund om man körde utan vatten... | |
|
Gör det INTE! Det är få bilar som skulle klara det och med en BMW är det en omöjlighet. Topplocket ryker direkt. AE |
|
|
Okej: Tack alla för svar. då blir det att bogsera, fy fan 3,5 mil med linan. Men någon som har någon ide om va som hänt. tror att termostaten har bränt och de har kokat över och blev tryck. de smäll nänligen rätt rejält när slangen sköts ut :) |
|
|
Kylsystemet står alltid under ett visst tryck under drift för att höja kokpunkten på vattnet. Därför smäller det när något brister. Övertrycksventilen som sitter i locket till expansionskärlet eller ibland i ett lock på kylaren ser till att trycket i systemet inte blir för högt. Förhoppningsvis har inget mer hänt. Du kan ju be verkstaden att mäta CO-halt i kylvattnet. Det skvallrar om en ev. läcka i topplockspackningen. Du har inte möjlighet att ta bilen på en trailer? 3,5 mil i lina är jobbigt.. AE |
|
|
På min gamla E34 var det en slang som var klämd, nr.3 på bilden Länk När motorn renoverades av föregående ägare hade han köpt någon universalslang på biltema som såg ut såhär: Länk När den böjdes nästan 180 grader så blev det veck och nästintill inget vatten kom förbi. Fick samma upplevelse som dig när själva infattningen till slangen i kylaren sprack. Lyckades även spräcka värmepaketet i samma veva inna jag kom underfund med vad som var felet. |
|
| Oj, såg nu att det var en 520i, vet ej om det ser likadant ut där. Sorry | |
| Oroa dig inte för tempgivaren och mätaren...Mätaren lär slå i topp även utan vatten... | |
| okej. Tack för alla tips. Ja misstänker att det är termostaten som varit paj. eftyersom tempmätaren har gått lite för långt ibland. den har antagligen inte inte släppt in kallt vatten i tid imellanåt så det har varit varmt vatten för länge. låter det rimligt?? | |
|
Att tempmätaren pendlar upp lite högt och går tillbaka omväxlande med nån minuts mellanrum beror för det mesta på att det finns luft i systemet. Då luften hamnar i termostathuset påverkas inte termostaten att öppna i tid eftersom den är torr. När den väl öppnar sjunker tempen igen tills dess att den stängs och allt upprepas på nytt. Då borde den förbrukat kylvatten, har den det? AE |
|
| Jag har nu pratat med en kille med samma fel. och han sa precis som du sa Anders-72. Han sa de med luft och att ja måste fylla på vatten och lufta den rätt. Men som i mitt läge nu som inte kan så mkt hur ska jag göra? Han sa att det är lite svårt. för om jag lyckas med detta så kanske de räcker. | |
|
Om du skall ta bilen till en verkstad för reparation/byte av kylare, så fixar väl dom fyllning och luftning. Om du ändå vill lufta själv kan jag rekommendera att läsa denna tråd:Länk Titta särskilt på Hassos mektips som han hänvisar till i tråden och lägg stor vikt vid vad han har att säga här. Årsmodell 1990 var ett övergånsår då både M20 och M50 motorn fanns i 520:n Har du en M20 motor har du fördelen av att ha en luftskruv i termostathuset, se nedan. På M50 finns ingen listad på realoem, men det kan sitta en på huset där med. M20: Pos.10 Länk M50: Länk I vilket fall har du en luftskruv bredvid påfyllningen på expansionskärlet, pos.8:Länk Det skadar aldrig att ställa bilen med fronten högt, i en backe eller så. Fyll kylvätska och öppna luftskruven/skruvarna. Då sjunker troligen nivån och du kan fylla mer och sedan lufta. Fyll så mycket det går innan du ens startar motorn. Fortsätt sedan lufta med motorn på tomgång. Stäng skruvarna så fort det kommer bara kylvätska och ingen luft. Kör inte förrän nedre kylarslangen blivit varm. Då vet du att termostaten öppnat och släppt vatten genom kylaren. Som du ser i tråden jag hänvisar till är det inte helt enkelt alltid, men det är nog så viktigt att få bort luften. Verkstaden bör också kolla CO-halten i expansionskärlet, för något måste ha orsakat att det blecv luft i systemet från början. Kan ju vara så att det småläckt vid röret innan det brast? AE |
|
| Jag gjorde ett ntt tappert försök nu imorse. satte på slangen så den satt ordentligt. fyllde vatten ända upp och öpppna ventilen så vattnet sjönk. det gjorde jag ett antal gånger så de va rätt tomt. fick säkert i närmare 7 liter.´sen stände ja ventilen och starta motorn och satte värmen på full ös. då sjönk vattnet och ja fick fylla på några gånger till innan nivån blev som den skulle. efter att motorn sått på en stund och gasat lite börjar de bubbla över upp ner upp igen. öppnade ventilen ibland och lät luft släppas ut. men till slut flög de vatten ut ur vent hålet med. är luftningen färdig då eller hur vet man när de är klart?? | |
| Du ska ha bilens nos upplyft eller göra det i en uppförsbacke. E 34:an är svår och lufta på plan mark. Men när det kommer bara vatten så ska det vara luftfritt. | |
| du ska ju bara vara glad över att du inte redan kört sönder toppen..bmw sexorna är ju så sjukt känsliga. kanske hade gått rätt bra med en gammal volvo 240 med gjutjärnsspis..(eller lite så pass är det väl inte men typ...)men skulle aldrig våga åka en bmw med pendlande tempmätare. | |
| ha äntligen har jag fått min bil bärjad till verkstaden. det ska bli spännande att se vad som var felet. kommer nartuligt vis skriva in det här så folk kan få mer hjlp av det. | |
|
D-C : Det måste ha varit ett stort och dyrt problem med tanke på att vi inte har fått höra hur det gick på värkstaden. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.