AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.186

Har min pärla gått och blivit 6 cylindrig?

Har en 850 som helt plötsligt bara går på halva maskin,funkade utmärkt när jag parkerade den för ca: 2 veckor sen! Batterierna är ca en månad gamla och är av mod (stora) så jag tror inte strömmen är något problem.
Törs jag köra den till mitt garage på 6 cyl utan att något havererar totalt?
bilen har tidigare stått avställd i flera år och är bara flyttad in och ur garaget ibland så min första tanke va om stiften kan ha slagit igen sig som en följ till detta, hadde det felet på en gammal MB en gång i och för sig var det bara en fyra men i alla fall!
Inga varningslampor lyser eller så!
Är det någon som har lite ideér?

Lillen
FA
7
FAGGES
850 IA-91 850I-91
Hej lillen-66 kolla bränsletrycket,pumpar,filter. Micke
ja det ska jag göra, tittade runt lite här på sidorna inatt och fick lite uppslag på vad som kan bråka! ska köra ner den till garaget idag och försöka felsöka lite:
Tack så mycket!
Lillen
Ja
72
Jacques
850 iA 1991
Audi A6 1,8T 1998
Har bilen stått i två veckor och du har dåliga batteri alternativt någon strömtjuv, så är det inte alls otroligt att elektroniken kopplat ur ena halvan. När det hände mig körde jag i sakta mak någon kilometer och sen hade den snälle generatorn laddat så - tjopp - 12 cylindrar igen!

He
347
Hellboy
440i GC -18
Hade liknande problem efter en längre avställning. Då var det bara en säkring (som styr EML har jag för mig) som hade gett upp.

Mvh,
Hellboy

S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units.
Batterierna är nästan nya ca 1,5 månad gamla 140 ah styck (gelebatterier),
så strömmen tror jag inte det är nåt fel på.
Däremot misstänker jag att det kan vara en massa skit i bränslefiltren eftersom den stått stilla i flera år hos tidigare ägare och bara blivit startad när den skulle flyttas in och ur garaget!
Kanske är en massa kondens och slem från tanken som ställer till det!
Har nu bytit alla stift och kollat över fördelar lock och rotor, lock och rotor hörde inte hemma i en sån här vagn såg förskräckligt ut!
Blir till att köpa nytt!
Har kollat över alla säkringar och bytt ut dom för säkerhets skull, kollade även över alla kontaktytor på reläerna också!
Ska ställa undan bilen för vintern nu men man vill ju gärna att det ska va ok när solen börjar värma igen!
Blir nog till att fylla en inköpslista med diverse pinaler och byta ut så kanske kärran kan bli en nöjd och glad vagn igen!
Tack för tipsen så länge!
Lillen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Batterierna kan vara precis hur stora som helst. Vid vintertid halveras effekten. Sedan om bilen stått med larm i ett par veckor.
Börja med att skaffa en C-tek underhållsladdare, finns på närmsta Clas Ohlsson för ca 500kr. 850 är så känsliga för låg spänning.
Länk är en guldgruva för 850-ägare. Om du kollar min blogg för iordningställandet av min röda 850 har du många punkter att crosschecka din egen bil emot.
Medlemskap i BMWCS.com ger lite rabatter samt ebay.de är en farlig håla:)
Lycka till!
Mvh
Asken
Nu går Bettan på alla 12 igen, fördelarlocken var helt slut så det blev en liten tillfällig lagning så att man i alla fall kunde ställa undan den för vintern!
Håller på att fyller på en inköpslista med lite bra att ha grejor så man kan ha en frisk vagn till våren! Har knappt hunnit åka med bilen sen inköpet så man ser ju fram emot sommaren, nu har man ju bara fått mersmak av det lilla man åkt. Bilen är köpt till någorlunda rätt pris av en bekant och jag har ganska bra koll på historiken på den och förutom den här fadäsen som varit nu så har den funkat bra. Allt elektriskt fungerar också, även det här med att ratten flyttar sig när man skall ur vilket jag förstått när man läser på forumet att det är något som brukar krångla ibland.
Tack för alla tips!
MVH Lillen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min bäste Herre. Du kommer inte kunna hålla dig med bilen stående hela vintern, det vore ju som att förbjuda ett barn som fått en godisfabrik i arv att äta godis en gång per vecka:) Förstår du inte att hon inte mår bra av att stå och vill ut och skaka rumpan med dig varje vecka så du får se hur mycket av din fritid som blir uppbunden i diverse suspekta försök att fatta hur tyska tekniker lyckas?:) Vinterdäck finns på börsen, APPORT!
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.