AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.138

Nu ska vi se om stänkskydd går att montera på M-paketet!

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Var förbi bmw idag och inhandlade 4st stänkskydd till bilen. Enligt Bmw skall de ej passa om man har M-paket. Jag chansade och köpte iaf. 214kr/par kostar de. Billigt så man blir förvånad. Har man en Mazda 3 får man punga ut 450kr/par för stänkskydd.

Hur som helst...jag testade att hålla upp skyddet fram när jag var på macken, och det ser ut att kunna passa väldigt bra om man skär bort en flärp i stänkskyddet. Så nu återstår det bara en ORDENTLIG tvätt imorgon samt en montering. Jag återkommer huruvida det passar eller ej.

Mvh Johan med världens skitigaste Etta.
Spännande att höra om resultatet! Har själv tänkt göra samma sak, o till det priset är det ju värt ett försök.

/Marcus
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Nu har jag monterat skydden fram. Där passade dom utmärkt! Monteringen gick snabbt och var mycket enkel.

Bak passar dom däremot inte lika bra, men de går nog att få dit med lite vilja, värmepistol och kanske en kniv. Det återstår att se. Har inte haft tid till att göra denna modifiering än.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
ja
15
jakpest
120d M -08
Det var ju bra att veta. Då lär man ju köpa ett par eller två!
Tack för det svaret! Nu blir det raka vägen till min BMW-handlare för ett inköp.
Du är så duktig, Mr handyman ;)

Har dock inte ens noterat att du satt dit dom, trotts att jag vet om det... Så lite syns/tänker man på dom... Fast det kanske beror på att dom, precis som bilen, är svart? :)

" I like my money right where I can see it...
standing in my front yard. "
har itne oreo stänkskydd på sin 130??
120d
Behövde du borra något?

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jo, man behöver borra. 1st 5,5mm hål per sida. Tack och lov så borrar man inte i någon plåt, utan endast i plasten.

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Bra tips! Skulle vara intressant att se en bild på resultatet.

Mvh,
Fredde
Här är de engelska instruktioner jag hittade: Länk

Kan meddela att det går att montera stänkskydd bak på M-paket och halvkombi med en del ändringar:

Höger bak:
Man behöver klippa/skära ut en bra bit nedåt i stänkskyddet då undersidan stötfångaren är några centimeter lägra med M-paket. Det gäller att klippa bort en liten bit (metallplåtsax använde jag) och passa, klippa bort lite mer, passa, etc. tills det passar perfekt. Hellre lite för lite än för mycket. Passar det, så är det bara att skruva fast dem som instruktionerna säger, man måste borra och skära lite i hjulhuset för att få till en till fästpunkt.

Vänster bak:
Inte samma som höger, skärmen är olika pga avgasrören. Även här ska man klippa, dock det är svårare att få till det bra pga att hålen inte matchar heller. Så klipp hellre för lite än för mkt.
Hålbilden: för skruvarna som sitter inne i hjulhuset var jag tvungen att borra upp hålen i stänklappen - hålet mest vid insidan bilen har jag borrat upp lite uppåt, den mest vid utsidan borrade jag lite större nedåt. För förbandet på undersidan klippte jag bort det befintliga hålet helt och borrade en ny efter att jag kunde markera ut platsen med allt annat på plats (färdigklippt och fastskruvad). Passformen blev inte lika bra som höger där jag klippte bort lite för mycket efter jag hade justerad hålbilden, dock glappet sitter på undersidan stötfångaren så det är inte så farligt.

Så det går att få dit dem. Jag höll mig sysselsatt i 2 timmar med detta. Tittar man från närmare håll vid undersidan kan man se att man skurit bort en bit från originalet, men det är bara när man letar fel att man ser sånt... det som är viktigast är att helheten stämmer ... och det gör det!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.