AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
915

e12 och e21 toppar?

Vad är det för skillnad på dessa toppar?

Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10.
m30/745 motor
20
78
2002
2002tii -73
E12 hade sk. trippelvirvelkammare i toppen samt 46mm insugs och 38mm avgasventiler. Denna kom till för att man skulle få en bättre förbränning och därigenom bättre avgasvärden. Vad jag förstår så utvecklades toppen främst för att möta USA:s hårdare avgaskrav. I USA körde man även med lägre kompression vilket även gav en lägre toppeffekt på tii:n. Toppen började att användas fom. -72 års modell, och då endast i tii:n (hålet för den mekaniska bensinpumpen är igengjutet). I Europa användes toppen tillsammans med kolvar som hade en förhöjning, sk. dome, på kolvtoppen. E21 toppen var av "dubbelvirvelkammare" typ. Ventilerna hade samma storlekar som E12 toppen. E21 och E121 topparna är i princip samma topp med dom skillnaderna att 121:an hade 44mm:s insugsventiler och att fördelaren snurrade motsols på 21:an. E21 började användas i och med när 3 serien kom -76. Det finns även en topp som hade beteckningen E21 2,0L.

Ynf!
e21 2.0 är det jag har. Som jag förstår det så passar alla toppar, även 1.8L på min m10 2.0, förutom e12an, eller?

Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10.
m30/745 motor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.