AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.125

Högljutt Blinkersrelä (ilandsproblem)

Som nybliven ägare til En E36 så upplever jag att blinkersreläet låter väldigt högt, förvisso en viss trygghet att höra det men inte så högt, fullt medveten om att min gamla E38 är en tystare bil på alla vis men just denna biten borde man kunna få lika tyst på en E36. Finns det något enkelt trix att få den tystare? Kanske man bara kan rulla in den i en boll av ljuddämpande material, hör ju ungefär var det sitter men kan man komma åt det enkelt och finns där plats för ljuddämpande material?

Ett ÄKTA ilandsproblem jag vet men dom skall ju oxå fixas ; )

Johan S
www.bimmer.se Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är ganska säker på att du inte har något blinkersrelä utan blinkandet styrs modulvis via MOS-FET. Reläljudet är då syntetiskt och kommer ur en liten högtalare. Vadderar du den kommer du troligen att få ett dämpat ping-ljud för checkkontroll-ljud också.

AE
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tja du Johan. När MB införde ett multirelä till alla funtioner som monterades utanför kupén under mitten av -80talet fick dom efter det klagomål då blinkersen inte hördes alls,fick då införa in lite"kluckande" högtalare bakpå instrumentet som simulerade ett blinkrelä.
Vet inte hur det ser ut på en E36 , men på E39 så är det ju ett liknande lösning som MB har eftersom ljusmodulen är ljudlös.

///MVH Hasso
Länk
ok så jag skall bara hitta volymen till högtalaren så är det löst ;)

Är det en högtalare så borde den ju gå att tona ner elelr om man så önskar stänga av. Det borde väl inten generera någon form av felmeddelande?

Johan S
www.bimmer.se Länk
Den blinkljudgenererande prylen sitter i instrumenthuset på E36. Det märkte jag när jag skulle byta instrumenthus och körde en sväng utan. Blinkers fungerade men lät ingenting.

När jag tittade närmare på det har jag för mig att det var en grej som liknade ett relä som skapade ljudet. Alltså en solenoid som drog en liten klaff, men inte styrde någon kontakt.

Inte vet jag, men något lager eltejp på den lilla klaffens anslagsytor borde dämpa ljudet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.