|
|
|
|---|---|
| Min fläkt på motorn e helt lös fast den är fastskruvad på gängan, alltså axeln som den sitter fast på rör sig upp och ner, betyder detta att vattenpumpen är kass eller e de nått annat jag ska köpa och byta ut? | |
| Fläkten ska vara "lös" i den benämningen att den går att snurra när den är kall. När bilen blir tillräckligt varm så griper den tag och snurrar med full kraft. Nu är jag inte säker på att jag har förstått dig helt och hållet iof. | |
| Nej inte riktigt så jag menar, självklart ska ge gå att snurra på den, jag menar mer att om du tar tag i propellern och drar den fram och till backa eller vickar den upp och ner så ska den sitta fast, min sitter så löst att den slog i kylarn och gjorde hål i den. Alltså hela axeln som viskokopplingen e fastskruvad i rör sig upp å ner och in å ut. | |
|
Titta om det inte glappar mellan viskokopplingen och den stora (nyckelvidd 32) sexkanten innanför kopplingen. Jag tror att det är viskokopplingen som glappar. Sexkanten hör till viskokopplingen och är skruvad på vattenpumpens axelände. Länk Skulle vattenpumpen glappa så mycket skulle du nog inte ha något kylvatten kvar. Jag bytte min viskokoppling och fläktvinge förra helgen. Den var också glapp och lät illa. Hörnen på några fläktblad var avslagna mot någonting. AE |
|
| Hehe aa men jag har inget kylarvatten kvar i bilen heller så de e förmodligen pumpen, 6 kanten sitter fast som den ska och de glappar ingenstans där, de e efter den svarta runda plastbiten som allt e löst, innan de så sitter allt fast som de ska. | |
|
Glömde att kylaren gick sönder. Det är ju orsak nog till att du inte har något vatten kvar. Om pumpen är glapp så glappar hela remskivan till drivremmen. Är det verkligen så? Det är betydligt vanligare att viskokopplingen ger upp, än att pumpen havererar just på det sättet. De vanligaste pumphaverierna är att pumphjulet går sönder eller att pumpen läcker. Om du skall skruva isär, kom ihåg att viskokopplingen är vänstergängad på vattenpumpen. Jag har gjort ett enkelt verktyg av plattjärn med två hål som jag trär över två bultskallar till remskivan att hålla emot med. AE |
|
| Jo hela skivan glappar har jag för mig, ska ev. ner idag och kolla på det, om jag hinner.... säger till hur det var sen när jag har plockat ner fläkten. | |
| Kollade idag och det var hela skivan som glappade.... Har precis köpt ny vattenpump som ska i imorgon... | |
|
Där ser man. Ett fall att föra till statistiken. Berätta gärna hur det gick och hur pumphjulet såg ut. AE |
|
| Aa gör de sen när jag har plockat ner de :) | |
| Så nu plockade jag loss den, hela axeln i pumpen va lös som jag trodde och hjulet som sitter inne i vattensystemet hade också brytits och gått av helt.... Fattar inte riktigt hur detta änns kunde hända :S | |
|
Misstänkte att hjulet inte gillat glappandet. Hur som helst var det ju ett "bättre" haveri än om bara pumphjulet skulle ha rykit och motorn gått varm, med topphaveri o.s.v. Efter byte slipper du nog byta vattenpump mer på den bilen ändå.. AE |
|
| Aa misstänker också att de va viskons glappande som orsakade allt... Jag hoppas inte att de e nått mer än så bara, för när jag körde så kom mätarn precis in på rött när jag såg de och stängde av bilen direkt. Måste vänta på fläkt och kylare och sen montera ihop och göra test på den för att se om den släpper in några avgaser in i kylarsystemet... Hoppas inte :) | |
| Förresten, efter att jag satte dit den nya pumpen så snurrade jag lite på den förhand, utan fläkten på osv, ska den då snurra lite halvtrögt eller ska den snurra hur lätt som helst, för min snurrar lite trögt. | |
| Det sitter du en radialtätning som håller vattnet inne. Den bromsar alltid något, så det är nog helt i sin ordning. | |
| Ok får hoppas på det då... Väntar bara på nya viskon nu så jag kan sätta på allt :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.