|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ett ämne som engagerar många... Jag har ägt mer än 25 E30 på ca. 15 år och kan inte släppa taget om dem än. Om du vill vara säker på att hitta en skapligt rostfri och välservad E30 - betala för den. Fina 325:or som är välservade går på 40000kr. Om du hittar en 316-320i för ca. 10000kr är det bara att ha med i beräkningarna att slitdelar måste bytas, såklart kan du ha tur också. Vad du ska tänka på är kamremsbytena(kolla om vattenpumpen byttes samtidigt), läcker bensintanken? Fungerar alla instrument? Är förarstolen hel? Är växelspaken sladdrig? Fungerar fläktkopplingen som den ska? Finns det läckage i kylaren/värmepaketet? Är bakvagnsbussningarna ok? Bara något att beakta. Viktigast är ju att motorn känns stabil, att rosten är begränsad och att bilen är besiktad. Du få vad du betalar för. Min ix har gått över 30000 mil och går som tåget, min 325:a med automat är fantastisk - knappt någon rost alls och få ägare, tyvärr tankläckage vid fulltank. En nytank till våren kanske... E30 - haleluja... Gr8ride |
|
|
service och kärlek så går dom hur långt som helst... har en 316 med M40 motor... drar ca 0.7 landsväg och 1 stadskörning... olja 1 gång om året ca 400:- olje filter 200:- bränslefilter 200:- luftfilter 150:- bromsvätska varannat år billigt kylvätska varannat år billigt kamrem var 4000 mil 200:- spännrulle och löprullar 800:- silentblock 300:-/st (räcker ca15år) det är ju förbrukningsgrejer som på alla bilar... kommer väl upp i MAX 4000:- om året väldigt mycket bil för pengarna // Fredro |
|
|
Tack för alla svar! Sicken kunskapsbank här finns på Autopower... Funderar på om man kunde fått tag på en 324 diesel (D lr TD) Är det kamrem på en sån också? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Bjerser: Jäpp. Rem på dem också. I grunden samma motor som M20 och som diesel heter den M21. Såldes inte i Sverige, så du får leta upp en importerad. Var inte rädd för att det är rem på de flesta E30. De flesta bilar har kamrem utan att folk är rädda för det. |
|
|
haglund: Ok, är väl inte direkt rädd för kamrem, men tycker kedja är "säkrare". Remmen gick nämligen av på min Fiat en gång, trots att den var tämligen nybytt... BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
318is har kamkjedja och är dessutom hur rolig som helst... mycket pigg men ändå inte allt för dyra att varken äga eller köra... 324 är annars en robust bil... ungefär var 10000 mil räcker för kamrems byte... samma kvalitet som alla E30... och billig i drift dock ligger skatten på 5060kr/år... jag har en 324d i dagsläget(nyimporerad 12000mil) som ska turbokonverteras... för den är otroligt slö i grundutförande... // Fredro |
|
|
tjena,,har en e30 320 med väghållningssats och diffbroms och så har jag en till 320 fast med turbo....den med turbon har juh effekten men inte lika mycket vägkänsla...och det känner man om man stiger ur den ena o in i den andra...overlag så är e30 bilarna mycket roliga att köra men med en väghållningssats så blir det mycket roligare att köra...så om du hittar en med sänkning är det juh alltid positivt...lycka till med bilsökandet JJ-U |
|
|
Hej! För något år sedan "bruksade" jag med en 320 Touring från 89 som jag köpte för cirka 20 papp. Bilen var i ett mycket bra bruksskick och hade (bara!) gått drygt 22000 mil. Jag hade bilen under något år och den fungerade fint hela tiden, normalt underhåll bara. Jag bedömmer det som en stryktålig bil som verkligen ger körglädje för en minimal peng och min kändes fräschare än många nyare bilar. Hitta ett bra ex så har du säkert många mils körning med både pålitlighet och klassikerstatus att vänta. Barnvagn och barnstolar funkar bra också, om du nu skulle behöva det. Lycka till! |
|
|
Efter 22 års ägande kan jag konstatera att min 318iE30/M40 kostar ca 7kr/mil att reparera och i det ingår service, reparation, förebyggande. Senaste 5 åren har allt bara kretsat kring rost i stort sett och har lämnat iväg bilen till bekant som gör detta, så en del är inte nödvändiga åtgärder. En ärlig siffra torde vara ca 6kr/mil, har även märkt att flertalet av mina bilar ligger på liknande nivå. 1000mil bör kosta mellan 5-7000kr i snitt för en äldre men grundsund BMW E30. |
|
|
Var länge sedan jag hade en e30 typ 2007,men har skaffat en som jag ska försöka få snurr på.Det är en 93a 325 touring röd med svart skinn,lucka,AC,och 2 ägare. Men då bilen stått länge så blir det mkt som skall fixas,men det är ju en av bmw enklaste bilar så inget är omöjligt. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.