|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att skaffa en liten "slit & Släng-bil" som kompliment till min E46:a, och har fastnat för 318 touring e30. Men har fått höra att en sån bil skulle behöva reperationer för 10k per år. Alltså att det finns så mycket som gått sönder på en så gammal bil. Finns det nån E30 ägare som kan uttala sig om bilens kvalitet? Mvh Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour | |
|
Skitsnack av centrum tummade bekanta ( som troligen kör Saab Turbo) . E30,E32 E34 är alla "dom sista välbyggda" bilarna där man har rejäl mekanik, rejält dimesionerade doningar samt nån konstig subjektiv "ägar/körgläjde" som gör dom till blivande klassiker. Dock ett bra grundobjekt är A & O dvs INGEN ROST, sen har ju 318 (M40) oförtjänt dåligt rykte som "problembil" p.g.a. täta kamrems byten etc etc Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Du kan ju säkert läsa spaltmeter om fördelar och nackdelar angående e30 här på forumet, men det mest betydande är ju just det G-M nämner.... Dom rostar ju på sina ställen om det inte hejdas i sin ungdom. 318i med M40 motorn är ju en rätt trevlig maskin som gav mig mycket körglädje och prestanda, men hitta en som kamaxeln är bytt i.... så slipper du störas av tickandet som är högst påtagligt. Rembytena är ju också täta. .... vilket leder till att en 325i inte är helt tråkig att väga in i funderingarna. Tänk inte på 320i bara. (törstig och trött i kombination) .... kvaliten i övrigt av materialkänsla och genomtänkthet, toppen. Är du intresserad av pendlarkomfort, så hitta sportstolar till den. De vanliga stolarna lämnar en del att önska, samt är oftast utslitna. //Vad vore vinterkörning utan x?\\ |
|
|
Min 318E30-88 har kostat ca 12000kr i reparationer på 2år, och då har jag kostat på klart mer än behövligt. Reparationskostnaderna ligger ju ganska mycket i proportion med hur mycket du kör, men ca 1500mil per år borde inte motsvara en reparationskostnad på 10000kr per år, jag skulle tippa på snittkostnaden ligger på MAX 5000kr/år för en som bara byter ut det nödvändigaste och gör mestadels av jobben själv. |
|
|
Jag har haft min E30 coupe lite mer än ett år nu.. Detta har jag gjort: Bytt bakre del av avgassystem Bytt en framskärm (den gamla var så ful och rostig i nederkant - icke nädvändig reparation) Bytt fläktkoppling Bytt olja Bytt tändstfit Bytt fördelarlock Dessa saker lär man behöva byta på alla bilar förr eller senare, så det är ju inte nåt som är specifikt för E30 (förutom fläktkopplingen dåra). Då har vi en summa på kanske 4-4500, inkl ett "onödigt" byte av en skärm till en helt ny. Nämnas ska också att bilen inte är en av de dyrare E30 som finns att uppbringa (inköpspris 7000 spänn med fuuuul rödflammig och delvis bättrad lack), så jag var beredd på en hel del mer reparationer. Silentblocken börjar behöva bytas, och nya sommarsulor behövs. Bara ett exempel på hur mycket det kan kosta på ett år. -- Markus |
|
|
Min har gått som en klocka genom åren. De senaste åren har jag dessuom knappt haft några större fel på den. Nu har jag en hel del små irritationsfel. Men inga mekaniska fel. Känns oerhört robust i drivlinan. Som ett kärnkraftverk som bara går och går. (Ta i trä..). Jag har varit lite oavarsam ibland och kört hårt på autobahn och varvar över 5000 rpm varje dag! Dock aldrig med kall motor och jag byter olja/filter ofta så bilen verkar hålla för den behandlingen iaf!? Hon har gått 34000 mil och jag planerar att köra vidare så länge det går... Värdeminskningen är obefintlig och reservdelar är förhållandevis billiga till en så gammal bil. Enda nackdelen är krocksäkerheten... Man lär dö om man krockar hårt. Men det kan man ju göra i moderna bilar också om man har otur... Nu är det kupéfläkten som är paj samt låset till bakluckan som har fastnat. Sen saknas det några innerskärmar framtill under. Den droppar lite olja samt bensin. Det är väl felen i det stora hela. Håller på och jagar kupéfläkt nu.. E30 rekommenderas! |
|
|
jag tycker e30 överlag är en underbar bil som bara stiger i värde med tiden om du håller efter den, alltså en blivande klassiker. bilen har mycket kör glädje för pengarna om du jämnför med många andra bilar. men sen om 318 är nåt att satsa på vet jag inte. har hört både negativa och posetiva saker om dessa bilar. men en is är nog i såna fall att föredra, har endast haft 320 och 325 och jag anser själv att 320 beskrivningen Appelqvist gav där uppe inte stämmer. dom är billiga att äga,drar mindre än en 325:a och är underbar när du kliver över 4000 varv, gäller bara att varva lite om man vill åka fort. Kort sagt efter jag köpt min första e30 så kunde jag inte få nog jag älskar bilen och varje del med den, kärlek vid första ögonkastet helt enkelt. Lycka till men köpet. mvh kim |
|
|
Gasar-Magnus: Tyvärr inga saab turbo i sikte, men väl bensinberoende volvo 740:s :) Har som erfarenhet 30000 mil bakom ratten på en e34 525it, och 2000 mil i en 520i. Saken är den att vi har e46:an som busbil, ett jobb den sköter bra, men vill nu ha en bruksbil som skall gå kortare sträckor (hästar, slänga skräp, hundar, byggmaterial mm) Så i det här fallet är 325 lite overkill, men är det kedja i den? Det är nog det enda ororsmomentet, att få byta kamrem med jämna mellanrum. Men om en 325:a har kedja kanske slutnotan blir lägre... Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Slänga skräp, Hundar & byggamterial?!?!? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| 325 har dessvärre rem t.o.m. e30. I övrigt verkar reservdelarna vara lika billiga som gamla saab och volvo. Men är inte e30 lite liten att dra hästsläp med. Dålig krocksäkerhet får man på köpet. men det var väl köra du skulle göra. :-) | |
|
Har själv haft fyra E30 helägda och som både slit-och-släng-, vinter-, ban-, och bruks-bilar. Det är gott om kvalitet i dedär gamla slitvargarna. Visst, det är gamla bilar och vad som helst kan hända, men genomsnittligt är nog 10.000 ganska duktigt i överkant för hur mycket pengar de kräver för att rulla per år. Det krävs väldigt ovarsam behandling för att de ska ge upp. 320i är underskattad. Åtminstone med Motronic (-87 och senare). Visst, mindre kraft och mer soppa (kanske) än 325i, men vilken genommysig motor med fullkomligt silkeslen gång och en fantastisk varvvillighet utan att för den delen vara okörbar på låga varv. De brukar dessutom finnas till fyndpris och vara lättare att komma över fina exemplar av än 325i. Fyrorna ska inte heller glömmas. M40 i all ära och M10 verkar ju gå tills någon tröttnar på dem och helt enkelt skrotar dem, men M42 är guldklimpen om man bortser från S14. Och E30 ska ju egentligen ha en fyra. Det märks om man kört bådadera på gränsen. Ut och provkör och bilda dig en uppfattning om de olika modellerna. Det skiljer mycket mer än man kan tro. Men var inte alltför rädd för att de ska krångla och strula. |
|
|
gasar magnus: och glöm inte hästar :) Brogren: hästarna flyttar sig inte så ofta, så då får e46:an dra. Frun i huset har som skrivits ett rikt fritidsliv där en sänkt bil med lågprofilsdäck inte passar in, så vad som behövs är ett kompliment. kanske överdrev exemplena där uppe, givetvis kommer den få andra sysslor också. Har några frågor: Finns det någon motor/årsmodell av e30 touring som har kedja. Hur lång är intervallen för rembyte? (år och mil tack :) ) hur mycket drar era bilar blandat? Har frågat vidare och mer kunniga personer har svarat att en E30 kan gå hur långt som helst... BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Visst kan en e30 gå hur långt som helst, dom flesta skrotsa pga av någon krokar med dem. Tyvärr är de bara 316(m10, odödlig motor), 318is(m42) och M3 som har kjedja. M40 har 4000 mils bytes intervall på remmen pga av den idiotiska placeringen av termostaten. (mitt mellan remmen vilket bildar sjuk värme), m20 har 6000 - 8000mils intervall (finns olika bud beroende på var man läser, t.ex autodata ger 8k mil) |
|
|
js_snicke: Nja. 316 har M10-motor och därmed kedja, d.v.s. den versionen som inte såldes i Sverige och som hade förgasare, men 316i har M40-motor och därmed rem. 318i fram till -88 (och vissa till och med -88) har M10-motor och kedja. Alltså finns det ingen touring som har kedjedriven kamaxel. Förbrukningsmässigt så stämmer nog modellguidens siffror ganska väl överens med vad jag erfarit. Dock går fyrorna att köra riktigt riktigt snålt om man är ute på landsvägen och åker. Åkte från Halmstad till Borås på en hundralapp när jag låg i lumpen med min 318i (M10). Det är ungefär 16 mil och soppan kostade runt 11 kronor. Det anser jag som smått fantastiskt för en bil som gått 26.000 mil och med en motor kontruerad på 60-talet. |
|
|
En hyggligt skött E30 är mycket körglädje för pengarna!! Haft flera som gått riktigt bra. Mvh Jocke W |
|
| vill ba säga att även sexorna går billigt om man vill, åkte med min 323 med trimmkam ifrån sundsvall till göteborg, förbrukning då vart 0.6.. | |
|
synd att den inte finns me kedja, är rem något att oroa sig för? Hur många år räcker en sådan rem?, för vi kommer inte köra så mycket med en andrabil... annars får man väl slänga i en gammal cheva 350 ;) //Bjerser BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
interval för rem byte ligger på 6000mil, delarna kostar inte många kronor under 500 för en sats och byte är gjort på npågon timma om man e händig själv så.. annars byte vart fjärde år eller så? |
|
|
Vilket skitsnack om att de SKA kosta 10k... Du KAN ju ha oturen att göra ventilsallad eller knäcka toppen och dra på dig en kostnad direkt på 10k. En bra bil (som har sköts väl och som man fortsätter att sköta) kan rulla långt utan att behöva kosta en förmögenhet.... Min erfarenhet är iaf att de två e30 bilar jag har haft har inte kostat någon förmögenhet i rep-kostnader... Har iofs bara ägt nuvarande e30 i ca en månad men den förra köpte jag nog bara ett avgasrör till:P och såklart olja och filter osv.. Och det var allt som gjordes med den medan den var i familjen i mer än 2.5 år. Men sedan är det ju som alltid... mekar du själv så blir det billigare och e30 är lättmekad enligt mitt tycke. |
|
| Stavros: Klockrent inlägg... Man skrattar varje gång man kollar på rep-kontot och jämför det med e39 och e60n:P | |
|
kan bara säga att e30 och e28 är dom bästa bmw jag ägt... har en 120 nu som är nästan lika körglad som e30:n pengar då... tror jag la ut ca 15.000 första året med 324an jag hade sist men då bytte jag det mesta inkl topp för att ha den länge... sen att ett skitrådjurshelvete och ett oförstående försäkringsbolag fick mig att skrota den... när den egentligen var ganska ok... men följande två år efter inledande renovering så var enda utgifterna jag hade var olja och soppa... hade säkert gått många år till.. till motorerna nu... 320 eller 325 skulle jag satsa på... 320=bra pris 325=underbart drag remmarna är en skitsak att byta... man köper inte en gammal bil om man inte kan meka lite eller har en nära bekant som fixar till såna saker billigt... köp en rem av bra kvalite och byt... glöm inte spännrullen och byt vattenpumpen också... i alla fall vid första bytet.. tror det är tre saker som kan ta död på dom här motorerna... olja,kokning och rem... byt olja ofta... normal körning var 1000:e mil och hård buskörning var 500:e haft bmw i många år nu och aldrig rasat en motor.. mina favoriter är m20 och m30 motorerna enkla och billiga... ska bara säga att jag saknar min 528:a som uppgraderades till alpina b10 och var superlättad är den absolut bästa bil jag haft... slår alla nyare bilar jag testat senare... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.