AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.973

Hur demontera instrumenthus E39 (montering av kromringar)

Hej!! Sitter och blir mer och mer irriterad över att jag inte lyckads få isär instrumenthuset när jag ska montera krimringar. Att få bort hela huset från bilen var inga problem, men nu, att plocka isär det för att få dit kromringarna lyckas jag bara inte med. Är det någom som gjort detta och vet hur man gör?

*sömn är bara ett substitut för kaffe*
Det sitter en massa "plastskruvar" på baksidan som ska vridas så att dom går igenom hålen dom sitter i. Dom ser väl ut som kryss ungefär eller hur man ska säga. Lite pilligt är det och det underlättar nog om man är två. Jag lyckades dock själv.
Det är ju ett rent h-vete att vrida på dom. Och dom stannar ju inte direkt kvar när man vridit på dom, utan man måste verkligen vrida på alla fem samtidigt och trycka ner dom samtidigt. ÅÅÅååååååååhhhhh..... kommer sluta med att jag kastar hela skiten i väggen och börjar köra min gamla Saab 900 istället.

Jag vet, jag hade samma problem själv. Det går bättre om man tar ett par skruvar i taget. Försök lossa de två plastskruvarna som sitter på ovansidan eller nersidan först, kommer inte ihåg om det sitter två skruvar nere eller uppe. När du fått ner de lite så tar du de två skruvarna på sidan och sen ska det gå att få isär mätarhuset en del, sen tar du sista skruven.
Ett bra tips är att åka och köpa en rundstav i trä i samma storlek som plastskruvarna och såga ett kryss i ena änden som passar in i skruvarna. Då har man ett bra verktyg att jobba med.
Har konstruerat ett litet verktyg i metall med två skåror så jag kan skruva på dom. Grejen är ju att dom är så gott som omöjliga att trycka ner när man väl skruvat på dom. Och lyckas jag trycka ner den så åker den upp så fort jag släpper lite, så jag måste komma på ett sätt att fixera skruven när den är nertryckt.
Fattar inte hur en del kan skriva att det är ett snabbt och enkelt jobb....

Kom också ihåg att man efter att ha fått de två första skruvarna i rätt läge så ska man ta en liten skruvmejsel eller nåt annat bra och bända med och sätta fast den så att man håller kvar skruvarna där.
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :D
Efter sju sorger och femtiotre bedrövelser och div olika ord som jag inte visste att jag hade i min vokabulär så har jag nu fått loss det!! Kromringarna är på plats, så nu ska jag "bara" sätta ihop det igen ;)

Och det var gjort på exakt 8,3sek (inkl kaffepaus). Strålande! Tack ska ni ha för hjälpen. Nu ä det bara ut och sätta tillbaka alltihop och njuta :)

Kör försiktigt i början nu så att du vänjer dig vid kromringarna. Jag blev så nöjd med resultatet när jag hade monterat mina aluringar så att jag hade svårt att slita blicken ifrån dem när jag körde.

Var köpte du ringarna och vad fick du ge för dom? Jag fann mina "klick"-aluringar på ebay.de och dom kostade mig ca 330 kr med frakten. Det fanns visserligen lite billigare ringar med men jag köpte dom som verkade seriösast.
Hehe.. ja det är sannerligen en trafikara :D Grymt vilken stor skillnad några metallringar kan göra!
Köpte oxå mina på E-bay. Köpte åt tjejens bror och pappa samtidigt så vi fick allt i samma paket, så vi sparade väl in en 20a var genom att dela på frakten. Totalpriset för alla tre seten blev knappa 600kr så typ 200kr/st. Och det var självklart "snap-on-ringar", inget lim i min bil... Det känndes det helt klart värt. Skulle dock inte pröjsa 5-600kr som dom går på här hemma i Svea rike.
Funderar nu lite på att även uppgradera grillen till krom, men jag vill inte heller tonårsstyla bilen. Är en smal ballansgång mellan classy och trashy. Stilrent ska de va, men lite krom är ju aldrig fel :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.