AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.401

Knack eller rassel från motorn e30

El
311
Elwood
523i Touring
Har ett konstigt oljud fårn min ena 320i 89:a. Det knackar eller rasslar ungefär som en gammal e21:a med halvtaskig kamkedja. Inga regelbundna knackningar som t,ex ventilknack alltså.
Någon som har en aning om vad det kan vara?

Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Hej Elwood.
Är det bilen med manuell låda?
Manuella bilar kan ha ett rassel från kopplingen som hörs väldigt väl när de går på tomgång med friläge i.
Om det är så, så brukar det bli tyst när kopplingen trycks ner.
Mvh Danne.
El
311
Elwood
523i Touring
Näe det är den med aut, och ett urtrampningslager tycker jag har ett mer väsande ljud än det här. För det var väl det du tänkte på?
Nä det här är mer ett riktigt knackande fast helt i otakt.

Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Nix. Det var inte urtrampningslagret jag syftade på, utan det ganska vanliga rasslet som finns på bmw. Det kan ju uteslutas i ditt fall eftersom du har automat.
Mvh Danne.
El
311
Elwood
523i Touring
Men om det blir tyst när man trampar ner kopplingen så är väl ändå urtrampningslagret det enda som beter sig så? Jaja skitsamma. Någon som har fler ideér?

Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Ett trasigt urtrampningslager låter illa när det används, alltså när man frikopplar. Inte tvärt om.
Det ljud jag nämner är väldigt vanligt. Vad som egentligen orsakar det vet jag med bestämdhet inte. Kan vara själva lamellen som rör sig på axeln eller dylikt. Låter bara med växel i friläge och mest när motor och låda är riktigt genomvarma.
Mvh Danne.
El
311
Elwood
523i Touring
Finns många diskusioner ang urtrampningslagrets ljud om man söker på Google så jag ska varken säga bu eller bä men dom flesta tycker jag visar att ett urtrampningslager låter mer när kopplingen är uppe. Men det finns dom som hävdar motsatsen också och vissa som hävdar att det kan låta både belastat och obelastat men på fordon i skolan fick vi iaf lära oss att det låter med kopplingen uppe.

Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Var och en är salig på sin tro.
Mvh Danne.
El
311
Elwood
523i Touring
Japp och jag är inte envisare än att jag kan ersänna att jag kan ha fel om det skulle vara så :)
Men för att återgå till problemet så är det iaf från motorn ljudet kommer, det är jag säker på. Låter även som det kommer från övre delen av motorn.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Urtrampningslagret låter med kopplingen uppe! Jag har lyssnat på det i 7 år och 2 månader. Jag vet...

Det håller för övrigt fortfarande... inget att bry sig om, urtrampningslagret iaf.

mvh
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Utrampningslagret låter med kopplingen nedtryckt.
Bottenstocken i lådan låter när kopplingen är uppe.

Men jag kan ju också ha fel :)

BTT.
Ang. ditt problem Elwood så skulle problemet kunna vara så illa att det är ett vevlager som är slut.
Ett annat alternativ kan vara kammremmen som är så slak att den ligger och slår mot kamremmskåpan (detta problem hade jag)

__
/Chrille
El
311
Elwood
523i Touring
Ja jag blir inte klok på ljudet när det är så oregelbundet.
Men tackar för tipsen, kamremmen borde man ju kunna se lätt om det är den?

kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
angående diskutionen om ljudet i växellådan, jag hade det i min 320 men böt urtrampningslagret, blev ingen skillnad så tänkte om det kanske inte kan vara så att det är lagret inne i lådan som låter? det vid utgående axel.
od
25
oddza
328 Cupé -97
320i -89
jag tror att de Funduro tänker på är på (oftst 535) som har delat svänghjul som brukar glappa och slamrar ganska bra då...

men iaf de kan ju vara presis vad som helst som låter.. omöjligt att säga utan att höra sjelv=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.