AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.396

535-90 Dör när den är varm. Startar inte igen.

Ricke P
Ska försöka förklara...
Om jag startar bilen när den är kall och låter den stå på tomgång till den blir varm så dör den av sig själv, sen går den inte att starta förrän den kallnat igen.
Man kan köra på starten hur länge man vill, tänder inte ens.

Men om jag startar kall och kör, så går den hur bra som helst.

Sen idag så skulle jag besiktiga, så jag körde en bra runda så den blev varm å go, sen stängde jag av och stämplade in, sen startade jag och hade den igång 5 minuter, körde in, stängde av. Sen startade den inte igen, en aning pinsamt, fick putta ut den haha.

Någon som har en idé??
Har läst mig till vevaxelgivare, kanse soppa relät?
Men då borde den väl dö när jag kör den också?, Den går utmärkt att starta efter att man kört den varm, bara inte när den blivit varm när man kör den på tomgång länge.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla upp om bränslepumpen fungera när den inte startar, kan ju vara så att den är sliten och går så länge den får jobba, men blir problem när den får smygköra när bilen står på tomgång, samt att den när den är kall så ges det bättre kontakt i pumpens rörliga delar, som sedan blir sämre när den får gå en stund, Bränslepumpsreläet är ju också en mycket vanlig felkälla då tennet på ledningsbanorna smälter när reläet blir varmt och tappar då kontakten till det svalnar igen. En dålig pump brukar gå "tungt" och fresta reläerna hårdare.

Är det mekanisk insprutning på en 535?? typ K-jektronic ?? har inte det i huvudet så kan det även vara tryckregulatorn eller backventilen som inte är tät, då bildas det ånglås i bränsle tillförseln när man stänger av bilen, likaså om en spridare släpper ur bräsnletrycket, och då är det ett rent elände att få igång den till den svalnar.

///MVH Hasso
Länk
Ricke P
Ska kolla upp det ikväll.

Det är inte mekanisk insprutning på denna, att en spridare släpper bränsle borde väl inte göra så att den inte tänder på någon annan cylinder?
Fördelare och rotor är nytt, likaså stiften och tändkablarna är uppmätta.

Tycker bara det är kontigt att den inte ens tänder till, men ska kolla så det kommer soppa överhuvud taget. Måste bara få den att inte starta igen =)

Tack för hjälpen, återkommer när jag kollat
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Kan vara fukt i fördelaren också. Då kan man få samma symptom
Visa användare
15
Zender
2X Bmw 520i Sedan 91
Bmw 323ia cupe 81
vad har du för tändstift??????är dom korekta?? kanske är för "mjuka" stift.. Mvh Zender
Ricke P
Det är ngk, ska vara rätt

Jag lät den stå på tomgång tills den dog igen och joxade sen med sopparelät men det verkar funka, pumpen gick som den ska provade också tjuvkoppla pumpen men det hjälpte inte.
Gick igenom alla relä jag kunde hitta, knackade lite och kolla kontakterna men alla såg fina ut.
Sen efter en hel del startförsök så va batteriet slut så jag satte på laddaren och då startade den direkt. Vet inte om den hade hunnit svalna precis eller om det va så att batteriet va dåligt?
Sen nollade jag bilen och laddade upp batteriet och nu fungerar det, är dom så känsliga med batteriet?

Men inte gick bilen genom besiktningen för det, avgasvärdena åt skogen, är förmodligen 3" systemet som förra ägaren har satt dit som gör det ska sätta på orginal och prova igen.
Har läst här någonstanns att 3" inte ska funka på 535, är det för att avgassvärdena inte går att få till??

Tack för all hjälp och alla förslag...

/Ricke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.