AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.237

Växellådsproblem, e34 535iA?

Vi
37
ViktorStefansson
BMW 525 Tds -94
Hallå!
Jag har för ett tagsen bytt växellåda på min BMW 535iA, men den nya som sitter på driver inte utav okänd anledning? Kan det bero på att det inte finns tillräckligt med olja i växellådan eller konverten/omvandlaren, eller kanske kan det tyda på att oljepumpen i växellådan är sönder? Kan det vara så att konverten/omvandlaren hamnat i fel läge?

MVH/ Viktor
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Driver den varken framåt eller bakåt kan man misstänka som du säger att oljetryck saknas. Driver den åt något håll vet du åtminstone att oljetryck finns och att pump och konverter funkar.

Man kan ju börja med det lätta. Får solenoiderna ström? Hur ser det ut med kanonkontakten. Olika årsmodeller har olika kabelplacering i kontakten och ibland behöver man dra om kablarna i kontakten vid lådbyte.

molle
Vi
37
ViktorStefansson
BMW 525 Tds -94
Okej, tack för svar!
Men om vi kommer fram till att det är oljepumpen, är den svår att byta och hur stor kostnad blir på ett ungefär?`

/Viktor
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Pumpen är en crescent som sitter på statoraxeln och drivs av konvertern så lådan måste ner och konvertern bort. Inte så svårt att byta. Men vad får dig att utesluta de andra billigare o enklare felen? Man tryckmäter såklart för att säkerställa att det är pumpen innan man tar ner lådan.

molle
Vi
37
ViktorStefansson
BMW 525 Tds -94
Men hur ska det vara kopplat i kontakten vid eventuell felkoppling? jag är inte så skillad när det gäller el, men kan det vara att bara mäta med någon multimeter eller något sådant?

/Viktor
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det är 7 kablar till lådan och jag vet att placeringen i kontakten har skiftat mellan olika årsmodeller så det är vettigt att börja med att utesluta att det inte är sånt enkelt fel.

Vet du vilken bil (regnr eller chassinummer) som den nya lådan kommer ifrån? Om inte snacka med nån polare som kan lite el för du får titta på ett elschema för din årsmodell och se vad den vill ha på var och en av de 7 kablarna. Sedan får du titta på ett elschema för den nya lådan och via kabelfärgerna i lådans kontakt se att det stämmer med vad bilen vill ha på varje stift. Elschema kan du kanske hitta här på forumet och var noga med att det gäller för just din årsmodell.

Om kablarna matchar i kontakterna går man vidare med att kolla magnetventiler och tryckreglering i ett ohm och livetest. Funkar även dessa komponenter är det dags att börja tryckmäta och fundera på dyra rep inne i lådan.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Kom på en sak. Jag förutsatte att du kollat oljenivån efter att vi talat om oljetryck i första inlägget. Om du inte gjort det ännu gör det allra först :)

molle
Vi
37
ViktorStefansson
BMW 525 Tds -94
Tack så mycket!

Jag har nu även fått felmedelande, varav ett jag förtsår vad det betyder: Getriebeprogramm, och de betyder väl körprogram om jag inte har fel!
Och det andra är: betriebsanleitg. som jag inte har en aning om vad det kan betyda??? Om det här kan vara något som kan underlätta felsökning??

/Viktor
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Getriebeprogram betyder "växellådsprogram" och innebär att elektroniken har kopplats bort av lådans styrbox varvid strömmen bryts till lådan och den styrs endast mekaniskt med spak och vajer så att och endast 3an och backen funkar som ett slags felsäkert läge. Det kan ha flera orsaker: lågt oljetryck, battterispänning eller elektriska fel. Det är såklart sannolikt att det har koppling till att lådan inte driver. Kolla först oljenivå och det som sagts i tidigare inlägg. Det finns även minst en felkod att läsa av om du har diagnosutrustning.

meddelandet betriebs... betyder bara att man ska titta i intruktionsboken för vidare anvisning och det följs vid nästa alla check control felmeddelanden.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.