|
|
|
|---|---|
Sixten |
Jag har en 525iA av 91 års modell som under den tiden jag har haft den gått helt perfekt, fram till i måndags då det "plingade" till och upp på displayen kom texten "Getriebprogramm" samtidigt försvann indikeringen för växelväljaren på instrumentpanelen. Jag kontaktade en verkstad som direkt trodde att det var lådan som packat hem och farit ihop. Men det lustiga är att det går inte att höra några som helst missljud. kan det bara vara en givare som givit upp eller något liknande? Det kan ju bli en rätt dyr affär att renovera eller byta låda. 525iA |
|
Börja med att kolla knappen som väljer sport/ekonomi/vinter...ett mycket vanligt fel och kostar ca 500:- på BMW. Du kan lätt ta bort den själv genom att lossa två skruvar under remsan med körlägen. Det går att pilla isär knappen och titta om något av metallblecken fastnat i nedtryckt läge. (Var någonstans där du kan hitta bortflugna små fjädrar bara ;-)) |
|
ephmc |
Sixten...Jag skulle kunna skriva doktorsavhandling i ämnet, efter nästan 2 år har mitt problem löst sig! BMW säger gärna att det är lådan (vet flera som renoverat utan resultat). För det första, kolla laddningen, min laddade runt 14 obelastad men med några strömförbrukare på så rasade laddningen till 12 volt, bytte batterier och laddningsregulator. Dessutom så upptäckte jag att med lätt gas (min tomgång låg på bara ca 600 varv) ca 700-750 varv försvann problemet så när BMW justerat upp tomgången lite så är problemen som bortblåsta! Du kan också be BMW läsa av styrenheten till motorn, de kan se om den är defekt eller chiptrimmad (om en amatör chippat bilen kan det vara så att trimchipet inte kommunicerar med styrenheten till växellådan på rätt sätt). Det här blev långt men hoppas att ditt lidande inte blir lika långt som mitt! Lycka till! Patric |
Sixten |
Med nytt batteri och generator så kan jag nog bortse ifrån detta bekymmer. Även motorn är kollad på verkstad. Det tråkiga är att jag vid en liten provtur med bilen hörde ganska rejäla oljud vid farter kring 70 km/t, det lät som om den ville växla men inte kunde trots relativt låga varv Ca:2500rpm. 525iA |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.