|
|
|
|---|---|
|
Hur resonerar ni angående Peak oil och framtida bilkörning? Jag har just köpt min första BMW och slog till på en 7-serie eftersom jag tror att detta kommer bli min sista bil och att det var sista chansen att få köra en lyxbil. Jag valde just 728an för att få en någorlunda bensinsnål bil som kanske klarar sig lite längre än de mer bensinslukande racerbilarna. Jag misstänker också att priserna på våra stora, tunga och relativt bensinslukande monster kommer rasa nåt kopiöst i pris när allmänheten märker att det är brist på bensin och det blir dyrt som f*n att tanka. Vad har ni för tankar angående peak oil? | |
|
Att törstiga bensinslukare börjat sjunka i pris har varit ett faktum enda sedan bensinpriset började sticka iväg en bit över 10kr i kombination med miljödebatten, dvs för ca 2 år sedan. Titta bara på SUV marknaden, den är i princip död när det gäller bensinare och en diesel eller hybrid är egentligen det enda alternativet idag. Där har andrahandsvärdet redan svängt. När det gäller marknaden för "lyxbilar", som tex 740/540 har jag en känsla av att de aldrig varit särskilt lättsålda som begagnade. De är och har ju aldrig varit volymmodellerna, och har mest tilltalat bilintresserade begagnatspekulanter med höga krav på skick/mil/utrustning. Detta oavsett ett bensinpris på 8 eller 12kr/L. När det gäller peak-oil så är vi egentligen redan där. Tillgång och efterfrågan styr och just nu är efterfrågan rejält mycket högre än tillgången, annars hade inte råoljepriset fördubblats på knappt två år. Det positiva med ett högt oljepris är att biltillverkarna tvingas ta fram bränslesnålare fordon samt fordon med alternativa drivmedel! Och det i förpackningar som kunderna vill ha. Jag tycker inte att du behöver oroa dig ang ditt bilköp. Om vi antar (mot förmodan! :-) att din bil är helt värdelös om tre år pga ett soppa pris på 200kr/L så har du ändå förlorat mycket mindre pengar i värdeminskning än kunden som nyligen köpte sig en sprillans ny V70 2.5T för 350kkr :-) |
|
| Peak Oil är inte så mycket Peak Oil om man räknar i EUR istället för USD. | |
|
Peak oil handlar egentligen inte om tillgång och efterfrågan i dagsläget. Eller prisläget mätt i oavsett valuta som priset sätts i. Det handlar om geologi och att jordens olja helt enkelt har maximerat sin produktionskapacitet för alltid. Ett oljefält produceras som en puckel. Det börjar i liten skala, ökar med tiden tills man kommer till fältets maximala produktionskapacitet för att därifrån för alltid börja sjunka i produktion. Samma puckel i produktion kan man se i hela världens produktion. Matt Simmons som är en av de mest insatta i frågan hävdar att världen peakade 2006 på den lätta oljan. Lyssna på de olika inslagen med Matt Simmons på Financial Sense: Länk Angående mitt bilköp så hoppas jag ju att jag hinner köra mina 5 år som jag har budgeterat för innan oljan blir för dyr, men lite orolig är jag allt. Även ifall andra förlorar mer pengar än mig på sina bilar så hjälper ju det inte mig i min kalkyl. |
|
|
Jag tror att vi i västvärlden (som vanligt) kommer att kunna fortsätta rulla i trevliga bilar, som dock drivs väldigt annorlunda jämfört med idag. Stackarna i tredje världen får kanske tillgång till billiga bilar drivna av fossilt bränsle när de istället inte kan/får tanka dem. |
|
|
The Stig: Jag vet mycket väl vad som menas med "peak oil" :-) däremot så känns begreppet ganska ointressant så länge den globala efterfrågan ökar mer än den globala produktionen. Där är vi redan. De allra flesta länderna uppvisar redan minskad produktion och det är väl endast Venezuela och Irak som officiellt anses ha någon större potential att höja produktionen. Under 80 och hela 90-talet var det i princip bara Irakkriget som pressade upp råoljepriset. Minns när jag började köra bil och tanka runt 1995. Det blev ju ett himla ståhej om regeringen höjde skatten med 20 öre, samtidigt var oljemarknaden en helt annan då med nästan ständigt sjunkande priser (Våren 1999 kostade 1 fat olja 7 USD, dvs 1/12 av idag!!). Detta resulterade oftast att skattehöjningarna sällan syntes vid pumpen efter en kortare period. Dessa dagar verkar desvärre vara förbi för oss privatbilister :-( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.