|
|
|
|---|---|
| Funderar på att införskaffa ett sk "Gewindefahrwerk" (justerbart i höjdled runt-om) till min vinterbil (ingen BMW iofs men frågeställningar är desamma). Som jag sett finns det 2 olika typer av "Gewindefahrwerk", den vanligaste verkar vara ett system där man har 2 separata fjädrar monterade varav den ena är nån slags "förspänningsfjäder", fjädrarna sitter allts monterade i "serie", ej parallelt ( Länk ). Det andra är det konventionella med en fjäder med ett annorlunda utseende ( Länk ). Min fråga är vilket av dessa 2 system som är "bäst"? Den andra frågan är vad SBP AB skulle säga om man besiktigar bilen med sådan fjäderben? Jag kommer sänka bilen så lite det går, syftet är att förbättra väghållningen inte att komma närmare marken...Tacksam för synpunkter/råd... | |
|
De två varianterna är bara två olika sätt att uppnå samma sak, det första märket har löst det med två olika fjädrar det andra i en och samma fjäder. Gör att fjäderrörelsen blir progressiv. Första varianten ger fler justeringsmöjligheter eftersom man kan byta den stora och lilla fjädern var för sig. Frågan är om det verkligen behövs på en gatbil. I vilket fall som helst är det inga problem att besiktiga en redan registreringsbesiktigad bil med denna typ av fjädring. Hade den typ som är i din andra länk och aldrig några problem på bilprovningen. Däremot går det inte att t.ex. importera en bil med sådana på och försöka registreringsbesiktiga. Då är det stopp och belägg. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
Jag har en liknande fråga. Jag kommer eventuellt att flytta hem från Tyskland till Sverige och vill naturligtvis ta med mig bilen hem. Problemet är bara att ingen kan ge mig säkert besked om jag kan få in bilen med mina modifieringar (som i dagsläget redan har godkänts av TÜV i Tyskland): - 19" hjul (BBS Challenge) - Sportchassi (Bilstein B12) - Skräddarsytt sportavgassystem (endast slutdämpare) Senaste budet är att jag sannolikt (!) kan få igenom däck, fälgar och chassi (har inte ens nämnt avgassystemet, tänkte montera tillbaka original innan jag åker till SBP och byta tillbaka detta senare). Om jag skulle få bakläxa kostar det dock en återställning till originalskick samt ett intyg från BMW om att detta är gjort, samt naturligtvis ett nytt besök hos SBP. Är det någon som kan rekommendera vad jag bör göra för att med minsta möjliga ändringar och kostnadert få igenom bilen? |
|
|
Även inom EU förkommer begreppet "flyttsaksimport" men som du säger är det lite "bemöningssport": "Har fordonet , efter beslut av Vägverket, bedömts vara flyttsak eller ska det användas för eget bruk så kan fordonet få vissa lättnader från krav på teknisk utrustning och avgasrening. Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar." mycket: "Bedömts", "kan få" etc etc Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Den importerade 328 jag köpte -99 hade reggats i Sverige med både sportavgassytem (slutdämpare) och sänkningssats. Båda dessa var TÜV-godkända och vad jag kommer ihåg så fanns dom inskrivna i briefet. Satt även BBS-fälgar på denna men det var 17" med standarddimension. Kanske andra regler som gäller nu? ___ //Ulf |
|
|
Håller med, det verkar väldigt godtyckligt om man ska få igenom bilen eller inte, ingen verkar kunna ge klara besked. Intyget om att det handlar om "flyttsaksimport" ger tydligen bara lättnader avseende avgasrening och liknande, inte fälgar och annan "styling". Detta gäller tydligen trots att det handlar om grejer som uppfyller TÜVs hårda krav på säkerhet, lljudnivåer och liknande. Frågan är nu om jag ska chanse och ta bilen i befintligt skick till SBP eller om jag redan innan detta ska behöva montera tillbaka alla originaldelar?! Det handlar iså fall om en hel del jobb, samt att jag på något sätt måste fixa fram originalhjulen, eftersom jag har sålt mina egna. Är det någon som har tips på en "flexibel" SBP-filial i Mellansverige? |
|
|
Reglerna om vilka fälgar och däckdimensioner man får ha ändrades i höstas. Nu får man mycket större frihet och det gäller i princip bara att fälg och däck inte tar i skärmen eller något annat i hjulupphängningen/bromsar. Tidigare fick man ju endast montera de däckdimensioner som fanns i registreringsbeviset. |
|
|
@ Gorban Okay, intressant info, det hade ju hjälpt mig en hel del. Dock så sa SBP-mannen jag snackade med inget om detta, utan endast att det i princip är upp till personen som besiktigar bilen att avgöra huruvida den ska godkännas. Du vet inte möjligen någonstans där man kan läsa mer om detta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.