|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder. Har en 320i 4d Sedan årsm 2002, den har bara gått 6000 mil. En gul oljelampa i överkant på intrumenteringen tänds ibland under körning och är tänd ibland när efter att man har slagit av motorn, det händer oftare och oftare och uppstod för ungefär 1 månad sedan. Vad kan vara möjliga felorsaker? Själv så tänker jag: * Motorslitage, dvs slitna lager?!? * För tunn olja som inte funkar när det är kallt? * Taskig oljepump? Svara gärna, jag är skitnervös! | |
| Glömde tillägga, motoroljenivån är mellan sträcken c:a 1 timme efter varmkörning. | |
|
Den varnar för låg oljenivå. Antingen är nivågivaren trasig (inte ovanligt) eller så har du läst av stickan felaktigt. Om den ligger på mitten kan du hälla på en halvliter utan att du överdoserar (mellan min och max går det cirka en liter). Kolla gärna oljan när bilen har stått ett tag och torka stickan innan du sticker ner den. |
|
|
Ok tack för svaret, jag trodde att det betydde att oljetrycket var kasst. Nu är jag mycket lättad :o) Och får jag samtidigt ta tillfället i akt att hälla universum av galla och tunnor med skit över alla blocketförsäljare som inte kan hålla sig till sanningen? Var nyss och kollade på ett par vinterdäck på plåtfälg "i nyskick", någon som vet vart man köper nya vinterdäck med 4 mm mönsterdjup? Inte jag iaf.. |
|
| De hade kanske dubb kvar? ;) | |
|
häll i en halv lite olja i bilen sål öser det dina problem garanterat. om inte det häll i en halv liter till. och jag lovar lampan kommer inte att tändas igen. |
|
| Hade samma symtom på min 330 för ett par månader sen, fyllde på 1L castrol SLX och sen dess har det varit lungt. | |
|
Om oljenivå givaren är trasig, vilket är ett vanligt fel på E46orna så spelar det ingen roll om an fyller på flera liter olja, den kommer forsätta o "dumma" sig ändå. Så att lova att lampan släcks för att man fyller på olja verkar mindre genomtänkt. Normalt sett så varnar bilen för låg oljenivå när oljenivån är just låg på stickan. förhållandevis nära den nedre markeringen. Det går en liter mellan min och max på oljestickan. Fyll på tills du når max. fortsätter oljenivå lampan att tändas o släckas sporadiskt så är det med högsta sannolikhet nivågivaren som är trasig. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Stickar råder över lampan om de inte är överens. På nya modeller har man rationaliserat bort stickan. Skrämmande om de nya givarna skulle vara lika opålitliga. AE |
|
|
jag skulle ändå köpa 1 liter olja och fylla på och se om lampan slocknar... det är nog det billigaste testet du kan göra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.