AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
704

Underlig väghållning och tomgång. (520i E28)

Ow
42
Owz
528i E28
730i E32
Golf G60
Tja, har en 520i 84 som vinterbil och stand-in åt projektbilen. BMW:n har gått 29300mil (mestadels i norrland).
Har precis börjat köra med den och har upptäkt en del skumma saker, vi går rakt på sak.

Tomgången:
Tomgången är helt åt fanders, den ligger runt 1100rpm kall som varm. Den vandrar även upp och ner (som en dragster typ)
Jag har gjort en hel del för att fixa detta problem. Bytt insugsbälg, bytt grövre vacumrör, bytt nästan alla vacumslangar och rengjort och smörjt tomgångsventilen.
bilen misständer när den flipprar med varvtalet.
Jag har bytt: Tändstift, rotor, fördelarlock, luftfilter och rengjort LMM.

Vad kan det vara som är fel? när man tar bort kontakten till LMM så dör motorn(normalt?)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ok över till nästa område.

Väghållningen:
Bilen känns sladdrig och vill åt alla möjliga håll när man bromsar.
När man går ifrån 1:an till 2:an så juckar bilen häftigt.
Hoppar nästan när man växlar vid högre varvtal.
Skakar i ratten vid 70-90, fast bara ibland, skakar inte i kurvor har jag för mig.
Däcken är nya Yokahama F700 på nybalancerade 15"alu

Misstänker silentblocken och X antal bussningar i framvagnen. Vilka bussningar brukar vara slut?

Tack på förhand.

//Mike
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Bussningarna i framvagnen brukar vara slut allihop, men främst bakre bärarmens stora gummibussning men även spindelleden till samma länkarm. Styrlederna är ju också såklart värt att kolla.

I bakvagnen är det antingen silentblocken men jag har varit med om några E28:or där infästningen till bulten som håller silentblocket helt rostat av (synas lättast med att lyfta baksätet och kolla att det inte gått av.

Vandrande tomgång är väl oftast luftläckage, har du provat att spruta startgas runt insugsröret? Även på spridarna och insugspackningen mot toppen kan det läka.
Annars så bör du prova med en annan TPS och öven tomgångsventil eftersom det kan ju ändå vara nåt tjall med din.

Hoppas det hjälper lite :)

MVH Markus
Ow
42
Owz
528i E28
730i E32
Golf G60
Tusen tack, skall prova spruta startgas runt insuget och spridarna.
Måste man ta bort krängningshämmaren i fram för att byta bussningar?

Drog nämerligen av bultarna till infästningen så jag svetsade fast skiten :)
Går ju att kapa loss, men har just underredsbehandlat den :(
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Hmm, inte den bakre. Tror jag...?! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.