AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
988

Kan det vara spikningar? 318iS -94 E36

Co
4
Coltrasten
318iS -94
Hej.

Denna historia började med att jag skulle byta däck på min bil. Så jag skulle köra slut på de gamla däcken innan byte till de nya. Så jag var ute och burnade lite, men kom väl antagligen upp i varvstoppet lite för ofta. Så burningen var väl inte så lyckad.

Problemen började när jag körde därifrån. Det låter som jag skulle haft en ljuddämpare som var lös framtill. Det skramlar och låter ihåligt. Man känner även i golvet att det vibrerar.

Det fick bli en åktur med en lite bilkunnig kompis, han trodde det var spikningar. Jag rådfrågade i ett annat forum, då fick jag som tips att dra ut strömförsörjningen till luftemassemätaren (temporärt). Och att mina "spikningar" skulle sluta. Men de uppkommer ändå. Anledningen till att jag skulle dra ut strömförsörjningen är för att gummibälgen är trasig. Jag har skickat efter en ny, men den har inte dykt upp än. Jag tog kontakt med en annan kompis, han trodde inte det var spikningar. Utan möjligtvis misständningar jag hade råkat ut för.

Sen så vet jag inte när tändstiften var bytta sist, så jag tog och bytte de idag. Det första tändstiftet var ganska mörkt, men såg inget jätteovanligt med det i övrigt. Men det andra tändstiftet var helt dränkt i olja, och även de två resterande stiften var också oljiga. Vad kan detta bero på?

Även denna gång så rådfrågade jag på internet. Fick som svar att det var ventilkåpspackning som behövdes byta. För problemet med oljan då. Får hoppas att det hjälper. Får väl även hoppas på att "spikningarna" har med gummibälgen att göra. Eller vad tror ni?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Tändstiften skall inte vara "oljiga". Lite mer om tändstift kan du läsa här:

Länk

Det är alltid svårt att laga bil över forumet men jag bidrar med lite tips om vad det kan vara.

Risken finns att en eller flera ventilen fått en kyss när du övervarvade. Vid för höga varvtal hinner inte ventilerna tillbaka och då kommer kolven och klipper till dem. Då kan även ventitätningarna fått en känga och blivit otäta. Det som skramlar och låter ihålig är i så fall en eller flera skadade ventiler och det du upplever som sprikningar kan vara olja som rinner ner i förbränningsrummet. Det skulle i så fal vara orsaken till att några av stiften är oljiga.

Att misshandla en motor på det sätt som du gjorde skall normalt inte knäcka en frisk motor men jag misstänker att din bil gått kanske 15000 mil eller mer. Spänsten i ventilfjädrarna kanske har försämrats över tiden.

Byt bälgen och låt en verkstad göra kompresionsprov på motorn så du får ett kvitto på att den har samma komp på alla cylindrar. Om nån eller någon av ventilerna är skadad så syns det troligen på kompprovet.

E
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De oljiga stiften kanske beror på oljefyllda tändstiftsbrunnar p.g.a dåliga tätningar vid ventilkåpan som du nämner. Då blir ju elektroderna aut. oljiga när man skruvar ur stiften och oljan rinner ner i cylindrarna.

AE
Co
4
Coltrasten
318iS -94
E: Motorn har gått runt 19400 mil.

Men det är de att ljudet inte är kontinuerligt. Som nu t.ex. kunde jag varva ut tvåan till 5500 RPM utan missljud.

Får se hur mycket skillnad det blir när gummibälgen kommer.
Co
4
Coltrasten
318iS -94
Glada nyheter.

Jag och en annan kompis tog oss till en verkstad och kollade under bilen. Motorn har lossnat från motorkuddarna. Och ena fästet var sprucket. Vilket resulterade i att avgasröret låg mot en stålstång och vibrerade när man gasade.

Sen så var det packningen i ventilkåpan som var trasig. Vilket gjorde att tändstiften var oljiga.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Vad skönt! Då blir det inte jättedyrt att fixa.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.