|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
E36 ETM: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Detta är allt jag vet i frågan. I båda dina bilar finns fyra kontakter i växelväljargivaren. En av dessa, L2 sluter då spaken förs till P alt N. På en bil utan EWS (som din 92a) skickar detta ström till startrelät. På en bil med EWS (som din 96a) skickar detta ström till EWS modulen. I andra spaklägen är kontakten bruten och motorn kan inte starta. Möjligt är alltså att kontakten L2 i växelväljargivaren glappar (inte ovanligt) alternativt det är kabelbrott nånstans efter denna kontakt. molle |
|
|
Äsch nu är jag trött och vände på det upp och ner. Det blir ju naturligtvis tvärtom, dvs att L2 kärvar så den inte bryter även då spaken står i andra lägen än P eller N. molle |
|
|
Som Molle säger så ska den inte starta om du har spänning genom växellägesgivaren... och som jag tror så är det säkring 28 som matar den spänningen. Men med tanke på att du testat utan säkring och den fortfarande startar så kan det vara EWS:en som har hängt sig. .... återkommer senare med mer ideer då jag sitter på jobbet nu utan tillgång till elschema! JJ |
|
|
Pellevin: Ja menade tvärtom att den inte startar om du inte har spänning genom L2 brytaren i växellägesgivaren. Det är när L2 sluter och därmed skickar ström till startrelät alt EWS modulen på en EWS bil som det går att starta. molle |
|
|
jag köpte växelväljarkontakten men utan framgång som jag misstänkte. el-sheman är lite överkurs för mig har suttit o tittat i en timme utan att bli klokare. så va inte blyga o skriva en rad tack på förhand mackan |
|
|
Molle:... ja titta på f_n.. jag skrev fel... men menade rätt :) som du säger den måste ha spänning för att starta!! Kan nån bekräfta att det är säkring 28 som är till växellådan på den bilen?? JJ |
|
|
skruvade bort hanskfaket idag o tänkte att jag skulle kolla om jag fick fram spänning från spakkontakten. då märkte jag att dom klippt 2 kablar o kopplat förbi ews boxen det va grön-svart o svart-gul. det är kablarna som går från T-lås till S-motor enligt det koppling-shema jag fick (om jag förstått rätt) provade då o mäta på dom 2 kablarna som var avklippta, o kom ut från ews boxen men det var inte "till". bilen startade alltså inte når jag kopplat ihop kablarna rätt. mätte på brun-svart på EWS (kabeln från spaken)där hade jag spänning endast på "N" och "P" så det funkade. undrar då om det är EWS som ör trasig eller om det är start spärren som sitter i ews o inte funkar. kan min nyckel blivit avkodad mvh mackan |
|
|
MEN jag löste problemet tillfälligt genom att koppla in ett vanligt relä. där brun-svart (från spak är styrs ström till relät)' på så sätt kan man endast starta i "P" Och "N" så nu kan jag besikta bilen. men vill ändo fixa det som det ska va så om några har tips på hur jag felsöker EWS och kanske nyckel kodning, så blir jag glad |
|
|
ingen som vågar sig på o skriva vad man ska göra mvh mackan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.