AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.387

Vad ska man tänka inför köp av 316i compakt?

Tja!

Vad ska man tänka på när man ska köpa sig en 316i compakt av årsmodell 2000?

Finns det några vanliga fel osv?

Mvh Thommy
Kolla begagnatguiden o. klicka på "e36" - där står en hel del bra saker som är värt att tänka på... Letar själv efter en compact men samtliga (nästan i var fall...) som ligger ute på "blocket" saknar servicebok...
co
8
convict
325 Ti/cpt-02
famotor.se i STHLM har ett par 316 compact med komplet infylld servicebok.

”Vampyrer är bara på låtsas. Precis som älvor, småtomtar och eskimåer.”
/Homer S.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Verkar vara relativt "felfria" bilar. Gäller väl att kolla det vanliga. Bakvagnsbussningar, klonk i framvagnen o.s.v. Självklart skall den ha fin servicehistorik och besiktningshistorik, vilket ju tyder på att bilen är skött från början. Är den inte det så kan den ju bli dyr att äga hur låg försäkringspremien och soppaförbrukningen än är. Se till att saker som färddator, elhissar, AC och liknande fungerar utan oljud.

Tog mig ett hyfsat tag att få tag i min compact, men den var värd att leta efter. Två tidigare ägare, fullservad på BMW, m.m. De finns om man har lite tålamod.
Tackar för svaren, ska hämta en grönmetallic som har gått ca 14500 mil, svensksåld med full service bok, en ägare, jag prutade ner den till 50000, är det ett bra pris?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
min svarta -99:a hade gått 19000 mil. också svensksåld och fullservad men tre ägare. jag prutade ner den till 46500:- och det var billigast på blocket. så ditt pris verkar bra men sen beror det ju lite på utrustning och så. om man hittar en som är klockren enligt eget tycke är väl det värt lite extra. du har ingen länk till den?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
tror jag hittade den på blocket. den ser ju fin ut. det som verkar skilja i utrustning är ac? hittar inte det i texten iallafall. och inga alufälgar på bilden men det kanske är vintersulorna?
AC finns det o vinter däcken satt på när jag var o tittade, så sommar sulorna vet jag inte än hur de ser ut, tanten o farbrorn hade inte så bra koll på alu fälgar o sånt.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Låter som ett bra pris. Visst kan man väl hitta compacter för 20.000 spänn, men det är relevant att ha ett stort prisspann på dessa bilar. Det är förmodligen ganska många som köper en kanonfin för 60.000 istället för rasen för 20-25.
Har hört en del som haft problem med att motorstyrningslampen tänds, bla så hade jag det. Alltid var det "mager bränsleblandning" när vi läste av felkoden. Hade också misständningar när vi körde en check med datorn.
Men jag vet inte om det är ett speciellt vanligt fel direkt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.