|
|
|
|---|---|
|
Har med stort intresse tagit del av allt som skrivits om denna fråga både här och på andra ställen! Skulle nu våga mig på att nollställa den efter ett oljebyte i min M5 -95! 1) Byggde mig en anordning med strömbrytare i enlighet med "Mekartips" men tyckte det var oklart om 470 ohmsmotståndet skulle kopplas parallellt med eller i serie med strömbrytaren! Så här efteråt synes det mig rätt självklart att ett motstånd kopplat parallellt med en strömbrytare inte begränsar en ev. kortslutningsström speciellt bra! Nåväl jag provade i alla fall först med parallellt! Inget hände efter 5 sekunder! Inget hände efter 10 sekunder! Vågar inte mer! 2) Provar med motståndet i serie med strömbrytaren! Inget hände efter 5 sekunder! Inget hände efter 10 sekunder! Vågar inte mer! 3) Tog bort motståndet och körde med "raka rör"! Inget hände efter 5 sekunder! Men se efter 10 sekunder nollställdes serviceindikatorn i samma stund som jag slog av strömbrytaren! Fråga 1: Någon mer som har erfarenhet av dessa uppgivna 2,5-3 sek vid oljebyte och 10-12 sek för inspektion! Jag tycks behöva fler sekunder! Varför då? Hur länge kommer jag behöva sluta strömbrytaren för att nollställa en inspektion? Fråga 2: På en tysk hemsida ( Länk -> Schrauberecke -> Inspektion) har jag läst att om årskontrollsymbolen lyser kan man släcka den genom att göra 2 st "12-sekunderssläckningar" efter varandra! Har någon provat det? Jag kan inte påminna mig att någon sådan lampa lyst på min bil under dom 2500 mil jag kört den! Fast jag brukar ju förstås serva den efter max 1000-1100 mil oavsett vad serviceindikatorn tycker! Per L | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
1.det tar längre tid med en vanlig serviceåterställare som verkstäderna har eller som du köper än de tidsintervaller som du uppger. ca 8 och 15 om jag inte kommer ihåg fel men det knäpper till när det är nollställt,men om det var i återställaren eller i bilen tänkte jag inte på. Men det kanske skiljer på E34/E39? ingen uppfattning om 2. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.