AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
639

Värme i förarstolen har gett upp

at
140
ataim
523i -98
Hej, Nu lagom till vintern har värmen i förarstolen lagt av i min svensksålda E39 1998

1) lampan i knappen för att starta stolen lyser i en sekund o slocknar.
2) har sökt kolla i kontakten under stolen - 3 stift o mellan 2 av polerna på delen upp mot stolen fanns kontakt - dock inte 0 Ohm.
3) Säkring ok.

Är det kört dvs enda boten är att byta klädsel, då visst elementen sitter fast i klädseln?

mvh Lars

Det bör sitta två grövre och en klenare kabel in mot stolen i kontakten. De grova är värmeslingan, skall visa låg resistans, 2-4 Ohm eller däromkring. Mellan en av dessa och den klena sitter en termistor inne i stolen som ger signal tillbaka och reglerar tempen via styrenheten i instrumentpanelen. På denna skall du mäta högre resistans, men inte helt avbrott, kanske mellan 1-10 KOhm eller ditåt. Du kan mäta mellan båda de grova och den klena, det gör ingen skillnad om värmeslingan indikerar hel vid första mätningen.

FP
at
140
ataim
523i -98
Hej, Tack för svar.
Hade ett knöligt intrument att jobba med men vill minnas att
det fanns tre grövre ledningar från kopplingen mellan golv och stol. samt två tunnar. De tunnare borde vara slingan för termistorn som du beskriver. Varför det är tre grövre ledningar inser jag inte (har inte motorsäten o minne)
melln två av kontakterna på de gorva ledningarna var det viss kontakt (dock ej utan resistans) annars OO (oändlig).
Befarar brott i värmeslingan, men har inte riktigt på fötterna då det var trickigt att mäta.

Det bör vara två kontaktstycken, ev ihopbyggda, under stolen En med två kablar vit/gul och brun, går till ryggstödets värme och en med vit/gul, brun och vit/blå, går till sitsens värme och termistorn. Den vit/blå kabeln är termistorn, bör mäta någon eller några KOhm mot den bruna.
Vit/gul är plus och brun är jord för värmeslingorna, de bör som sagt mäta runt 2-4 Ohm om de är hela.
Glöm att jag skrev olika grova, enligt manualen är samtliga 0,5mm2, dvs rätt klena.

FP
at
140
ataim
523i -98
Tack för det.
igår verkade dock en annan ofrivillig diagnosmetod fungera.
När jag provade att aktivera värmesitsen så fungerade den tills jag flyttade mig på stolen, sedan kunde jag inte aktivera den igen.

Detta ger relativt stark indikation om att slingan i stolen har ett brott.
Om det går att laga på ett enkelt sätt tvivlar jag på.

Vill iofs ha helt ny sits o klädsel på förarsidan då sittdynan är ngt nedsutten på lårstödet samt ryggen är sliten i klädseln (plysch).

Fräsch ljusblå stol sökes.

/Lars

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.