|
|
|
|---|---|
|
Hej Pojkar & och Flickor Har en E 39-02 touring. Jag får upp stora bakluckan för hand, har ingen auto öppning. Inga problem där. MEN vindrutetorkaren och den lilla glasluckan är stendöa. Jag har provat koppla på ström direkt från batteriet då går glasluckan upp, men andra ord fungerar motorn. Jag misstänker kabelbrott, har titta i det vänstra gångjärnet allting ser OK ut. Är det någon som vet om det är det vänstra eller högra sidan som matar fram till glasluckan ? Om man följer kablarna så ser det ut som om det är vänstra sidan. Jo förresten eluppvärmningen på rutan fungerar heller inte. Mina idéer är slut har ni någon ? Hills Martin | |
|
Har samma problem, skulle också vilja ha lite info om det är någon på forumet som vet? /M |
|
|
Kabelbrott vid gångjärnet är vanligt. Då alla funktioner i luckan är döda skulle man kunna tänka sig att de har en gemensam jordkabel, men det är mer än jag vet. AE |
|
|
Jo men alla funktioner är inte döda, den stora luckan med elmotorn funkar. Är det någon som har ett el-schema till e-39. Har plöjt genom forumet på info men utan nån större lycka. Problemet är att kablarna bytar färg under vänstra baklampan på luckan innan dem går vidare till gångjärnet, hade man haft ett el-schema kunde man läsa sig till respektive sladd/färg kod. // Martin |
|
|
Menade funktionerna i glasluckan. Dom kanske har gemensam jordkabel. AE |
|
|
Har problem med min 525 touring också,men där funkar både värmen och glasluckan,men inte "hela" luckan.....tips?motorn bränd? kabelbrott? 540 är en perfekt vinterbil! |
|
|
Var inne på NFS i Malmö och fick kopplat på en dator, konstaterade att microbrytaren var kass. Har inhandlat en sådan och skall byta den. Problemet är skruva av den stora muttern under torkararmen, smörjt med 5-56 utan vidare bra resultat. Med andra ord den sitter som f-n. E de någon som har någon ide hur man får loss den ? Tack på förhand |
|
| Ofta behövs en liten avdragare om man ska vara rädd om sakerna. | |
| Läste nog fel, tänkte på själva torkararmen. | |
| Hur menar du ? Det enda som är kvar när man har plockat bort armen är en mutter som passar en 24 hylsa. Hur, vilken och var använder man avdragaren ? | |
| Okej, svarade lite för snabbt. | |
|
Hej, jag hade nyss exakt samma fel nyss... Axeln som torkarn sitter på hade kärvat fast, och det går inte ta bort den utan våld så därför köpte jag tryckknappen till rutan också och sågade isär den gamla med bågfil. Det var då inga problem att få ut axeln (eller "spolarspindeln" som jag tror det heter egentligen) och sätta i den nya. Och med en ny tryckknapp på plats så funkar både torkarn o rutan perfekt... Det är vanligt att felet sitter i själva tryckknappen då den sitter så oskyddat.. SÅ mitt tips är definitivt att köpa trykknappen också så du inte skadar rutan när du ska ta isär grejerna. Lycka till!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.