AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.549

Har en E39 STARTAR INTE

Ja
14
Jamoli
Bmw 528 1996
hejsan
jag har en bmw 528 1996 den vill inte alls starta. jag hade de problemet för nån dag sen så starta den men så fungerade den på fem cylinder men sen så gasa jag och fungerade den bra. Men när jag skulle starta den ida så vill den inte. vad kan problemet vara..

TACK

Den är väl sur.... Eftersom du skrev att den gått på 5....
Byt stiften till att börja med.

Billy aka Fantômas
Ja
14
Jamoli
Bmw 528 1996
jag har låtit bilen stå ett dygn utan att starta den. Jag har bytt stiften för kanske 3 veckor sen. det låter som de inte kommer bensin fram eller de inte finns nån tändning i tändsystemet

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Spelar ingen roll om du bytt stiften för tre veckor sedan, har du startat bilen 2 ggr och flyttat den kall och stängt av den, utan att den får gå en stund i mellan, så misständer den dagen efter.
Gör man det 3 ggr så startar inte bilen, dagen därpå väldigt ofta.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det räcker faktiskt att starta och stänga av bilen 1 gång, och låta den stå över natten, sen kan den vara svårstartad dagen efter, det hände mig för 1 vecka sen.
Det verkar bara vara enkelvanosmotorerna som råkar ut för detta.

BMW CS #5206
Ja
14
Jamoli
Bmw 528 1996
Hejsan
Tack för inläggen men asså jag körde med bilen efter att jag hade startat den jag körde till stan o sedan därefter hem o den starta perfekt. Men det är ju något med bensinpumpen o göra eller tändnigen
Ke
42
Kevin A
540 im -00
Bmw 728ia -97
Jag hade exakt samma fenomen på en 523i o efter all felsökning visade det sig att säkringen till pumpen hade släppt i foten. Fick kontakt ibland o ibland inte.....så byt säkring även om den ser hel ut..
Ja
14
Jamoli
Bmw 528 1996
hejsan
men jag får bensin fram till motorn hela tiden. men jag har felsökt och jag tror att det kan vara nåt med vevaxelgivare eller kamaxelgivare. kan de ha nått med de o göra
mr
2
mr_Tom
520i Touring -98
Hade en 530i v8-94 , startade den , körde in i garaget , sen startade den inte igen , bytte stift , det hjälpte inte, drog in den til verkstad , dom hittade inget fel , testade byta styrbox men det hjälpte inte, det kom bensin och gnista, men lät som kompen var dålig. Drog den därifrån till M-Bilar i V-rås. Då var det som den var sur och stiftbyte hjälper inte , det blir för dålig komp för att starta. dom tog ur stiften,droppade i lite olja i varje t-stift hål och satt nya stift igen och då pang så startade den

Ja
14
Jamoli
Bmw 528 1996
tack för svarne alla...men jag fick igång den genom att jag bytte vevaxellägesgivare/varvtalsgivare
MEN TACK FÖR HJÄLPEN OCH TIPSEN
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bra feedback Jamoli, normalt ska bilen gå ändå, den ska låna signal från kamaxelgivaren, bara för bilen inte stanna och gå att köra till verkstad dock lite knackigare ään normalt.
Men det är ju tydligen inte i alla situationer, funktionen med lånad signal fungerar nog bättre åt andra hållet dvs en trasig kamgivare lånar signal från vevaxelgivaren. Om en av dessa givare går sönder under drift, märks det inte , den går då på redan inlästa värden, men så fort man stänger av bilen tapper den minnet och börjar krångla eller inte starta

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.